Cinema

'Tár', de Todd Field

Autorrepresentación e caída

Fotograma da película "Tár" (2022).

Fotograma da película "Tár" (2022). / Avelina R. Gil

Avelina R. Gil

Ao compositor Gustav Mahler poucos o lembraban con cariño despois de que traballara durante dez anos na capital do Imperio Austrohúngaro. Non se trataba só do seu carácter iracundo e caprichoso á hora de tratar cos músicos da Ópera, senón tamén daquel asoballador talento que impedía a todos os que o rodeaban poder censurar, sen temor a equivocarse, nada do que facía. A súa Quinta Sinfonía supón a loita encarnizada do artista por chegar á perfección. Lydia, a protagonista do filme de Todd Field, cre estar seguíndolle os pasos no seu intento feroz de crear unha imaxe perfecta de si mesma. Obviamente trabúcase.

Tár, como Morte en Venezia (1971, Luchino Visconti), xira arredor da figura ficticia dunha musicista, a compositora e directora de orquestra Lydia Tár (unha magnífica Cate Blanchett). A súa próxima gravación da Quinta Sinfonía de Mahler representa o cume da súa carreira á fronte da Filharmónica de Berlín. O espiñento camiño cara a este obxectivo constitúe o seu derradeiro escollo para alcanzar a plenitude.

Tár de Todd Field

Cate Blanchett. / Avelina R. Gil

Desde a primeira escena, o realizador busca presentarnos a protagonista en perpetuo conflito consigo mesma e con todos os que a rodean. A Lydia Tár que contemplamos é un simulacro, a representación pública do empeño e da vontade por chegar á cúspide da fama. Agora ben, na historia que visionamos, tanto o lugar do que procede como os medios que utilizou para alcanzar o éxito actual constitúen un misterio (que este artigo non pensa desvelar) para o espectador. Todd Field proponnos deste xeito que participemos nunha especie de xogo de Cluedo onde as pistas nos serán entregadas en doses pequenas, a través de flashbacks fugaces, ruídos estraños, alucinacións do pasado, gritos afogados ou conversas apenas comprensíbeis. E todo isto por se a aventura musical sinfónica (da que por certo só escoitamos escasísimos fragmentos), sobre a que asenta o relato, non fose suficiente para manter o interese do público.O contraste entre o mundo perfecto, coidadosamente construído pola compositora, e o escuro cosmos de enigmas que agacha seméllanos tan inaprensíbel como ela. Nun momento da narración, a directora regresa á casa onde viviu coa súa familia e o que atopa, mesmo o seu proprio irmán, resúltalle tan alleo e distante como se o que observa fosen presenzas infiltradas doutra vida que por algún motivo esta muller empoderada pretende ocultar.

De arriba abaixo:a actriz Cate Blanchett;o director cinematográfico Tod Field; fotograma de Tár (2022).

O director cinematográfico Tod Field. / Avelina R. Gil

As noticias sobre o suicidio de Krista, unha antiga alumna súa, pululan como vermes dun lado a outro da súa existencia, minando esa imaxe intocábel que quere transmitir. O tempo dos grandes manipuladores (e acosadores) ten unha manifesta data de caducidade para o cineasta, que advirte do poder do móbil e das redes sociais para denunciar o que até hai pouco resultaba imposíbel. Parapeitarse detrás do vacío e soidade das vítimas xa non vai ser doado nin para Lydia, que é unha celebridade de ficción, nin para aqueles que o son de verdade.

Cara ao final do filme -e sen que se nos ofrezan explicacións verbais ou visuais do proceso que a levou até a situación actual- atopamos a insigne directora en Filipinas, país que por certo en 1970 demoleu o seu único Grande teatro da Ópera para edificar no seu terreo un complexo turístico. As secuencias resumen con eficacia e dilixentemente a precariedade deste novo estado en que o espectador percibe, ademais da infelicidade desta artista, un ambiente sórdido que fai temer o peor. O magnífico travelling final, concibido como explicación, mais tamén como advertencia, mostra unha Lydia diametralmente alonxada daquela do comezo, situada agora no centro neurálxico dun mundo en proceso de transformación que está a desequilibrar os antes inabalábeis alicerces do poder.

[object Object]

O fotógrafo Eadweard Muybridge foi o primeiro artista en cuestionar a tiranía do verdadeiro, que impedía ao creador explorar os extrarradios dun universo que lle parecía pequeno. Daquela non era infrecuente atopar, nas súas fotos de paisaxes, nubes xoguetonas que no momento da instantánea semellaban non estar alí. Non se trataba en absoluto dunha licenza súa. El simplemente cumpría coa obriga de revelar todo aquilo do que a realidade carecía.

En xuño de 2013 dúas divas -e amantes nais no tempo libre que lles deixaba o mundo do espectáculo- subían ao palco do Wharf Theatre de Sydney para satisfacer a sede de talento dun público enfebrecido que ao velas chegar estalaba en aplausos. A partir daquel momento o que as persoas alí presentes comezaron a ver xa non eran as criadas, Claire e Solange, ideadas por Genet. Como sucedera antes coas fotografías de Muybridge, as que se movían sobre o escenario eran agora dúas megactrices do cinema, Cate Blanchett e Isabelle Huppert.

O enmascaramento ao que nos teñen afeitos as redes sociais e, sobre todo, os medios de comunicación do século XXI, o imaxinario virtual, a intimidade globalizada, mesmo a preguiza para comprender están conseguindo que a estas alturas a verdade sexa considerada un estorbo. Hoxe en día non se trata simplemente de agregar un par de nubes á paisaxe. Hai tempo que esa paisaxe desapareceu e xa non vemos nada no horizonte.

Suscríbete para seguir leyendo