Patrimonio

Aqueles vellos tranvías

No Museo do Carro Eléctrico (Porto)

Perspectiva dunha sala do museo de tranvías.

Perspectiva dunha sala do museo de tranvías. / Arquivo

Na memoria de moitos están os vellos tranvías que formaron parte da paisaxe das cidades desde finais do século XIX e ata ben entrada a segunda metade do XX. Nas postrimerías do XIX, o tranvía integrou a mellora tecnolóxica que proporcionou a aparición da electricidade, e este tipo de mobilidade urbana estendeuse rapidamente polo mundo. Para lembrar a súa historia e a súa evolución está o Museu do Carro Eléctrico do Porto, situado no que foi antigo depósito de vehículos sobre raís. Situado na central de Massarelos, permite descubrir máis de cen anos de historia da cidade portuense e coñecer aqueles transportes que substituíron á tracción animal.

Aqueles vellos tranvías

Un dos carros que se poden ver na exposición. / Arquivo

O edificio no que hoxe se atopa situada a entidade museística, foi proxectado polo enxeñeiro Luís Couto dous Santos, rematando a súa construción en 1915. Componse de dúas grandes naves que albergaban, respectivamente, o espazo dedicado aos xeradores de vapor (as caldeiras) e a sala de máquinas. Ata a década dos anos corenta, a Central Termoeléctrica de Massarelos (no barrio de Miragaia) producía enerxía suficiente para alimentar a rede de tranvías eléctricos existentes na cidade do Porto. Co aumento deste tipo de vehículos, o centro pasa a depender da Unión Eléctrica portuguesa.

Aqueles vellos tranvías

Outro dos modelos expostos na mostra. / Arquivo

O museo dispón dunha magnífica colección de unidades restauradas –case unha trintena-, ademais dunha exposición de uniformes orixinais e numerosas fotografías dos condutores de tranvía que traballaron na compañía de transportes. O máis interesante son as unidades de diferentes épocas, comezando polo vagón máis antigo e á vez o máis curioso, que data de 1872 e era un tranvía de tracción animal. A colección de vehículos eléctricos vai desde 1872 a 1950. Debido ao aumento do uso do automóbil, máis rápido e cómodo, o tranvía entrou en crise a partir dos anos sesenta. Nesa década suprimíronse 65 quilómetros de vías, pero a pesar diso, no Porto aínda circulaban uns catrocentos tranvías en 1974. Xa no ano 1992 inaugurouse este peculiar museo co obxectivo de preservar, conservar e interpretar en beneficio do público, “modelos e artefactos ilustrativos e representativos da historia e desenvolvemento dos transportes públicos urbanos sobre raís da cidade do Porto”, tal como expoñen desde a propia institución.

Na imaxe grande: . perspectiva dunha sala do museo. De arriba abaixo: tres dos carros que se mostran na exposición.  |  FOTOS: ARCHIVO

O museo expón varios modelos de tranvía. / Arquivo

Os modelos expostos atópanse en perfecto estado de conservación e considéranse patrimonio histórico debido ás súas características, as súas pezas e os seus obxectos relacionados. Entre os máis curiosos atópase o chamado Carro Americano número 8, un pequeno tranvía de tracción animal adquirido en 1872 á compañía inglesa The Starbuck Car & Wagon Company, de doce asentos e bancos laterais, pintado de verde e branco con xanelas cadradas.Outro exemplar, o número 22, sería un “carro americano” motorizado posteriormente a finais do século XIX. Ten 18 prazas a través de bancos de madeira corridos, pintado exteriormente de verde e branco. O 104, pola súa banda, é un fermoso tranvía inicialmente tirado por tracción animal, motorizado en 1903 e con plataforma, como outros, para o condutor.

Tamén hai vehículos procedentes doutros países europeos, como os belgas da década dos anos vinte ou os famosos “Pipis”, xa nos anos cincuenta. E tranvías ou vagóns con función distinta á de transporte de pasaxeiros, como os de primeiros auxilios, os de mantemento da rede ou máis específicos, como os vagóns de transporte de peixe ao servizo das pescantinas que viñan da lonxa de Matosinhos aos mercados da cidade. Ao acervo museístico súmase o arquivo fotográfico e unha magnífica colección de billetes de todas as épocas.

O Museu do Carro Eléctrico é un centro dinámico no que se recrean as viaxes con persoal uniformado e outras accións interactivas. Tamén participa no desfile anual de Carros Eléctricos Históricos polas rúas portuenses.

[object Object]

Xa non son centos os tranvías que circulan polo Porto, pero si quedan varias liñas que permiten realizar unha viaxe ao pasado e polo presente. Ademais de transporte útil, permanecen como suxestiva atracción turística nunha cidade con desniveis e intrincado casco antigo. Un paseo nos tranvías do Porto é unha boa forma de ver os lugares máis emblemáticos da urbe do Douro nun medio de transporte histórico e acompañados polo son do seu característico traqueteo.

Hai varias sobreviventes que permiten diferentes percorridos. A Liña 1 (Linha da Marxinal) fai o traxecto entre o centro e o Jardim do Passeio Alegre pola ribeira do Douro; é unha viaxe recomendable polas fermosas vistas que ofrece. A Liña 18 (Linha da Restauração) chega ata as praias de Foz de Douro, polo que resulta interesante para achegarse á zona e como alternativa ao autobús. Pola súa banda, a 22 (Linha da Baixa) realiza un percorrido moi turístico, entre os barrios de Carmo e Batalha. É unha boa forma de dar unha volta panorámica polo centro sen as molestias do tráfico. E aínda que non é tranvía, tamén hai outra maneira de ver sobre raís a cidade do Douro: o funicular do Porto comunica a Ribeira e o barrio de Batalha, situado na parte alta; durante este curto percorrido poden contemplarse a Ponte de Luís I, a muralla medieval e mais as famosas adegas.

Suscríbete para seguir leyendo