La Consellería de Medio Ambiente, Territorio e Infraestruturas iniciará el trámite expropiatorio de la autovía A Ramallosa-A Estrada en el primer cuatrimestre de 2011 y el de la Cidade do Moble este 2010 o a principios de 2011, tan pronto como reciba la memoria ambiental de la Secretaría Xeral de Calidade e Avaliación Ambiental. Asimismo, exige adaptar el Plan Xeral de Ordenación Municipal (PXOM) a la nueva Lei do Solo para tramitarlo o aprobarlo.

Así de contudente se mostró ayer el conselleiro de Medio Ambiente, Agustín Hernández, en su visita a las obras de la traída del Umia, que realizó en compañía del delegado territorial de la Xunta en Pontevedra, José Manuel Cores Tourís; del parlamentario autonómico, portavoz municipal y alcaldable del PP de A Estrada, José López Campos; los ediles no adscritos José Manuel Reboredo y Juan Torres; y una amplia representación de la ejecutiva local del PP, entre los que estaba su secretario general, Juan Constenla. A la visita no asistió, sin embargo, el alcalde de A Estrada, el socialista José Antonio Dono, discrepando Xunta y Concello en la razón.

En la convocatoria a los medios enviada en la tarde del viernes, la Xunta especificaba que Dono acompañaría al conselleiro en su visita. Ayer, tras constatarse su no asistencia, aseguraba que Dono "foi avisado" a "través dunha invitación formal comunicada ao concello no día de onte a primeira hora da tarde".

Por el contrario, fuentes municipales aseguraron que "o primeiro coñecemento" acerca de la visita se tuvo "a través dos medios de comunicación"y que al pedir explicaciones en la mañana de ayer a la consellería, ésta le indicó que "a última hora da tarde do venres (ao redor das 18.00 horas cando o horario de oficina municipal é de 8.00 a 15.00) enviouse un fax co programa horario da visita", dando "por segura a presenza do alcalde a un acto ao cal non fora convidado con anterioridade". "En ningún momento se realizou ningunha comunicación persoal directa, ben co propio alcalde ben con persoal municipal", aseveraron esas fuentes, juzgando "prudente" comprobar "a disponibilidade" en ese tipo de casos. Desde el Concello se aclaró que Dono ya tenía confirmada su llegada al mediodía a la Feira da Becerra, de "longa tradición". Dado que la traída lleva meses en ejecución, ve "estraña tanta premura" por visitarla "ata o punto de non ter podido avisar ao goberno local cun mínimo de antelación". " É realmente unha mágoa que a Consellería non tivera a oportunidade de advertir da visita a través dos seus teléfonos móbiles ao alcalde ou a ningún outro membro do goberno local. Pola contra, si conseguiron avisar deste acto a algúns membros da corporación que forman parte da oposición municipal. Tanto a Xunta de Galicia como os concelleiros da oposición teñen á súa disposición o número de teléfono do rexedor da Estrada polo cal parece sorprendente que desde a Consellería non se optase por esta vía", ironizaron.

En su visita a la zona sita entre Parada y Ribela en la que se construyó un depósito de 4.500 metros cúbicos con 2 vasos y en unos días se iniciarán las obras de construcción de la potabilizadora, el conselleiro anunció que la traída del Umia se rematará en los primeros meses de 2011, entrando en funcionamiento de inmediato para servir al casco urbano y también a parroquias del rural. Indicó que la Xunta seguirá realizando este tipo de infraestructuras "a pesares dos problemas, das pedras que nos poñan no camiño", apuntó, en alusión a los acuerdos plenarios aprobados en 34 ayuntamientos en contra de la Lei de Augas que se aprobará el martes en el Parlamento incorporando varias enmiendas realizadas por el PP.

Respecto de la autovía A Ramallosa-A Estrada, expresó el "compromiso firme"de la consellería. Recordó que en los últimos meses la Xunta adjudicó el proyecto de trazado y aprobó la declaración de impacto ambiental, "mostra clara, con feitos e orzamentos, do compromiso cos cidadáns desta comarca". La opción escogida tiene más de 11 kilómetros y y costará más de 78 millones de euros. Tendrá 3 enlaces, 5 viaductos, 8 pasos superiores y 5 inferiroes. Santiago-A Estrada pasará a recorrerse de 29 a 12 minutos y cuando se complete hasta el enlace con la N-541 (Cerdedo-Forcarei) se pasará de 66 a 37 minutos. Con este último tramo también expresa Hernández su compromiso "firme". Si bien al preguntarle si habrá financiación privada para la autovía hasta A Estrada indicó que "na ficha correspondente ós orzamentos da Xunta de 2011 entre o ano 2011 e seguintes hai orzamento suficiente para facer fronte ó custe previsto desta autovía", subrayó que la fecha de finalización está "clarísima no Plan de Mobilidade" de la Xunta: en 2015. Por eso, afirma que la Xunta está cumpliendo los plazos previstos.

Asimismo, Hernández también destacó su "esforzo" para ajustar planificaciones y planeamiento de la Cidade do Moble a los problemas ambientales del valle del Liñares.

En cuanto al PXOM, destacó: "que ningún cidadán deste concello debe ter a dúbida de que a Xunta quere colaborar e vai colaborar co Concello para que A Estrada teña o mellor PXOM posible". Pero destacó que "ese PXOM debe axustarse totalmente á legalidade vixente como o resto dos plans de Galicia e debe cumprir os procedementos, tanto no eido ambiental, como no eido de ordenación urbanística".

Cree Hernández que el Concello debe adaptarlo "á lei de medidas urxentes" lo más rápidamente posible. Dice que para eso "contará con todo o apoio da Xunta". Igualmente, hace notar que debe "cumprir coa tramitación ambiental, que por certo foi deciddida polo anterior goberno da Xunta e unha vez feito ese trámite non debe quedar ningunha dúbida de que a Xunta axudará ó Concello da Estrada a obter ese plan no prazo máis breve posible". "O que está claro é que nós non podemos tramitar nin aprobar un PXOM que non sexa conforme á lexislación vixente", aseveró.