El próximo 9 de mayo los socios de la mancomunidad Pena de Francia, de Dozón, celebrarán una asamblea en la que la directiva dará cuenta del litigio abierto recientemente con los vecinos de Piñeiro, en la parroquia de Dozón. "Sete ou oito veciños deste lugar solicitaron farse comuneiros, pero dende a sociedade indicámoslle que non teñen dereito a ingresar porque hai un documento do ano 1.700 no que se lles nega este dereito, entre outras cousas porque non linda co monte", explica el presidente de la mancomunidad, Jesús Remeseiro.

Fue un siglo después, en torno a 1.850 y a raíz de la desamortización cuando los 10 lugares colindantes con Pena de Francia decidieron que unas 170 hectáreas quedasen en propiedad común, "e de aí que sí se permitise que formasen parte da mancomunidade núcleos como Diz, porque os seus habitantes axudaron a defender o monte", añade Remeseiro. Este argumento fue uno de los principales sostenes para que el Juzgado de Lalín , tras la denuncia de los vecinos de Piñeiro por quedar excluidos de la mancomunidad, fallase a favor de dicha exclusión. "Non sabemos se presentarán ou non recurso, pero hai que ter en conta que estes veciños pensaban que lles daba dereito ter beneficios do monte só con participar na organización da romería de Pena de Francia, e non é así", aclara el presidente.

Uno de los motivos por los que Piñeiro ha insistido en formar parte de la mancomunidad de montes se debe, según Remeseiro, "a que algunha empresa xa nos presentou un ante-proxecto para instalar un parque eólico. Se isto finalmente se leva a cabo, a zona na que se asentase íase revalorizar moito". Pena de Francia cuenta en la actualidad con 52 socios, responsables de la replantación en gran parte del monte tras los incendios del verano de 2006.

Medio centenar de hectáreas para pastizales

De las 170 hectáreas con que cuenta el monte comunal, 50 de ellas se han destinado a pastizales que se arriendan a los comuneros, mientras que el resto se dedica a pinares. A diferencia de lo que en años recientes pasaba en los montes comunales de Basadroa y Ramil (de Agolada), Remeseiro no ha constatado que vecinos no propietarios hayan entrado en la parcela para segar tojos sin aviso previo. "Sí se teñen dado casos nos que entra a xente para conseguir estrume, pero con autorización dos propietarios", añade el presidente, Jesús Remeseiro.

En la actualidad, el colectivo podría optar a una subvención de Medio Rural que ronda los 70.000 euros y que cubre los gastos de desbroce, poda y plantación en este monte. "Coidar esta zona tén os seus gastos, pero na práctica está case limpo. Tamén é certo que investimos 8.000 euros para presentar no xuízo unha medición do perito e un informe histórico que, dende o ano 1.700, recolle todos os procesos polos que pasou a titulariedade do monte" recuerda Remeseiro.