Faro de Vigo

Faro de Vigo

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Xosé Luis Méndez Ferrín.

Os camiños da vida

Xosé Luis Méndez Ferrín

Teatro galego no Século das Luces

No ano 1707 foi representado na Coruña o “Entremés galego ao feliz e real parto da nosa Raíña”. Esta peza pasaba, así, “de la musas al teatro” por obra de Salvador Francisco Roel, e debeu de ser ben acollida pois apareceu impresa pouco máis tarde, entre 1710 e 1711. Era pretexto do “Entremés” o nacemento dun príncipe en Madrid, fillo de Filipe V que, ao mellor, é aquel mesmo que, xa mociño, aparecerá no “Coloquio” de Sarmiento no enterro do seu pai e montado nun dos facos de raza galiciana dos que falou Cervantes. Pesou sobre esta obra unha lousa de silencio tan gravosa coma as lousas que levaba cargadas o marido “gamo” de Inês Pereira na famosa farsa de Gil Vicente.

O caso é que o opúsculo do “Entremés” foi descoberto por Juan González Montañés, erudito que ben sabe guiarse polas toupeiras e concavidades en procura de vestixios literarios que dormen esquencidos en arquivos e bibliotecas. Felizmente, o “Entremés” reditouse co contributo histórico-literario de Ramón Mariño Paz. E ben, o tópico dos “anos escuros” das letras galegas parece que sofreu o impacto desta descoberta e que foi atinxido por un torpedo coma nos xogos dos submariños da nosa infancia.

O tópico pesimista dos “séculos escuros” está, pois, tocado. Pero non foi por completo afundido e as súas crebas seguen a contaminar as praias máis arredadas da historia literaria da nosa Idade Moderna, que é onde brilla, pé da Torre de Breogán, o “Entremés” de Salvador Francisco Roel, quen non sei se lle porterá algunha relación familiar ao inesquencíbel poeta e filólogo Xiao Roel.

“O tópico pesimista dos ‘séculos escuros’ está tocado. Pero as súas crebas seguen a contaminar as praias máis arredadas da historia literaria”

decoration

Sexa como queira, durante o século XVIII houbo en Galicia luces literarias contra a escuridade e, polo que imos vendo, cada vez aparece maior cantidade de textos esquencidos en galego, algúns deles pertencentes ao xénero dramático no que a retórica de que procedemos coloca os chamados “entremeses”. Este de Roel foi debidamente editado pola Laiovento no ano 2019. Áchase, polo tanto, ao dispór de quen queira lelo e incorporalo a súa biblioteca particular.

Pero non podemos esquencer que as obras dramáticas, por moi impresas que circulen, non son verdadeiro teatro até que as palabras non encarnan os órganos de fonación e na mímica e xestualidade de homes e mulleres de carne e oso en función de actores e en presenza dun público. Airiños, a compañía teatral de Rianxo “inatacábel aos ácidos e infusíbel ao soplete” (palabras de Castelao) está chamada e reclamada por Anxo Angueira para representar o “Entremés Galego” con toda a riqueza literaria e emocional que conservou co paso dos séculos.

Compartir el artículo

stats