Faro de Vigo

Faro de Vigo

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Regueiras, atranques, brindos...

Da improvisación oral de noso

Regueiras, atranques, brindos...

Ramón Pinheiro Almuinha vén de publicar Repente galego, primeira monografía adicada en Galicia ás implicacións, prácticas, reflexións e protagonistas da improvisación oral galega, e a súa conexión con manifestacións doutros lugares nos que aínda se conservan e practican, como acontece no País Vasco.

A iniciativa foi promovida desde ORAL de Galicia, asociación que traballa pola recuperación, difusión e promoción oral en verso en Galicia. O libro consta dun prólogo do investigador vasco Joxerra Garzia, que pon de manifesto o desexo do autor de acadar a modernidade a partir de modelos propios e non foráneos. As transcricións musicais e a análise musical son obra de Ramón de la Ossa, profesor d´aCentral Foque, institución da que é director o propio Ramón Pinheiro Almuinha.

É preciso subliñar a variedade de xéneros orais galegos e a súa funcionalidade. Regueifas, atranques, brindos, mascaradas, coplas ou desafíos son analizados aquí con profundidade, mesmo a súa música. Estamos diante dunha obra exhaustiva, dun "antídoto contra a vulgaridade que impera na nosa academia", froito de cinco anos de traballo, que analiza o repente como unha arte retórica epidíctica. Tanto as coplas de brindos como as regueifas están formadas por catro versos octosílabos, con rima nos pares, e destacan pola súa rapidez, resistencia, espontaneidade e competitividade.

O autor pon de relevo que a arte do improviso abarca zonas coma a oriental, que vai do Courel a Piedrafita, a montaña luguesa que chega ata León e na que se mantén vivo o brindo, canto moi parecido á regueifa, e que tradicionalmente animaba as vodas. Claro que hoxe só a practican vellos sen xeración de relevo, e ademais está moi pouco estudada. A regueifa, desafío típico da zona occidental, é a manifestación máis coñecida e nos últimos anos acadou un gran pulo, amosando un éxito apreciable en zonas como Bergantiños ou Vigo, malia que tradicionalmente tamén tivo un cultivo grande en terras de Soneira, A Barcala, Santiago ou as Mariñas. Pinheiro di que na zona de Bergantiños, desde mediados do século pasado, o improviso tivo un carácter máis profesionalizado, á marxe das vodas, pois emerxía en espectáculos e celebracións, ao contrario do que sucedía na montaña luguesa, onde xurdía ligada á vida local.

Pinheiro salienta o cultivo destas tradicións en varios países católicos de Europa, e na Península en lugares como Euskadi, Cataluña, as Illas Canarias -ponte con América-, o Alentexo ou Norte de Portugal. Por zonas, a tradición oral improvisadora no Norte da Península é máis medieval, sen acompañamento musical, histriónica e sarcástica. No Sur da Península é máis lenta, emprega a sixtilla e a décima, ten unha configuración máis literaria. Por certo que, no seu traballo, o autor atopou influencias desta arte galega en Brasil, Madeira e os Azores.

O seu estudo da oralidade repentista chega ata ata Jhon Balan, o rock bravú, os Resentidos e Chévere. O humor, a retranca e a poesía da arte da improvisación non son alleos á súa aceptación por parte de varias xeracións de galegos. Ramón Pinheiro explica polo miúdo todas esas cuestión e Repente galego é xa unha obra de referencia para estudar os xéneros orais entre nós.

PINHEIRO ALMUINHA, Ramón, Repente galego, Ed. Deputación de Pontevedra, S/P

Compartir el artículo

stats