Expertas de la Universidad de Vigo defienden el uso de la literatura para abordar la muerte en Infantil
Las investigadoras llevaron a cabo una experiencia piloto con alumnos de 4 años en un colegio de la provincia de Pontevedra utilizando cinco álbumes ilustrados
La muerte es un tema tabú durante la infancia, ausente en el aula y en el seno de las familias. Pero debe formar parte de la educación de los más pequeños y la literatura es un excelente instrumento para ello. Así lo defienden dos investigadoras de la UVigo tras llevar a cabo una experiencia piloto con alumnos de 4 años (5º de Infantil) en un colegio de la provincia de Pontevedra. A través de la lectura de cinco álbumes ilustrados y el diálogo posterior, además de otras actividades, los alumnos empatizan con las situaciones de sus protagonistas y empiezan a ser conscientes de la existencia de la finitud.
“Os docentes teñen medo a implementar esta temática e as familias non saben como abordala cando se produce unha perda, normalmente dos avós. Nalgúns casos recórrese a metáfora de que a persoa marchou ó ceo, coma se non se estivera producindo unha perda definitiva. Pero a través das experiencias ficcionais dos personaxes dos libros os máis pequenos sitúanse no seu lugar e son conscientes do que é a perda”, destaca Isabel Mociño, autora del trabajo junto a Eulalia Agrelo, ambas integradas en la Asociación Nacional de Literatura Infantil y Juvenil (Anilij) y docentes en las facultades de Ciencias de la Educación de Ourense y Pontevedra.
Antes de llegar a la propuesta práctica, las expertas participaron en otras investigaciones previas que se incluyeron en sendos monográficos de la editoriales Peter Lang y Xerais. “A partir de todo ese traballo anterior propúxose levar a cabo unha intervención cunha alumna que estaba facendo as prácticas nese colexio e que xa tiña confianza cos nenos. Non foi algo fácil porque algunhas lecturas foron máis complexas para eles. Por eso ten que haber unha reflexión crítica a partir do coñecemento que o mestre ten do seu propio alumnado e respectar o nivel evolutivo e de maduración de cada un deles”, subraya Mociño.
Las investigadoras seleccionaron cinco títulos en gallego y castellano con un enfoque diferente y ordenados de forma progresiva para construir una “constelación literaria” sobre la muerte . En “El árbol de los recuerdos” se habla de ella sin citarla en ningún momento, mientras que en “Yo siempre te querré” se materializa en la pérdida de una mascota y en “A avoa do nobelo branco” es la protagonista la que fallece. El álbum “¡No es fácil, pequeña ardilla!” aborda la muerte de una madre y “Para onde imos cando desaparecemos’” constituye una lectura más reflexiva y terapéutica sobre el ciclo de la vida
“A literatura infantil aborda todo tipo de problemáticas e sempre tendo en consideración os estados evolutivos e as necesidades das crianzas. Moito profesorado recoñece que algunha vez tivo que abordar o tema pero que non estaba ben preparado para axudar ao alumno que o necesitaba e a todo o grupo. O que precisamos son mediadores formados, mestres que saiban levar estas obras ás aulas e abordalas con naturalidade, sen eufemismos. O álbum ilustrado é unha excelente ferramenta porque as imaxes xa ofrecen unha lectura que o adulto complementa coa palabra”, explica la experta.
Antes de abordar los libros, la docente realizó entrevistas en grupo para generar un clima de confianza y la mayoría de alumnos –eran un total de 18– relacionaban la pena y el dolor con la falta de un juguete y otras situaciones materiales. Pero esta percepción, destaca Mociño, fue cambiando a medida que progresaban en las lecturas y lo emocional iba ganando presencia. “Unha das nenas perdera a súa avoa e ela foi moito máis consciente do que implicaban as obras. A experiencia previa mediatiza as novas aprendizaxes e a perspectiva da vida”, añade.
Los resultados de esta experiencia refrendan que los más pequeños pueden llegar a comprender qué conlleva la muerte: “Ás veces tamén infravaloramos a súa capacidade para entender e interiorizar o que están vivindo e experimentando. Tamén hai que abordar as guerras ou a violencia. Non se pode fuxir de ningunha temática na aula, todas son necesarias e a literatura é un instrumento moi útil porque, ao ser ficción, crea unha distancia a modo de espello no que se poden ver reflectidos e moitas veces ensaiar para a vida”.
"As lecturas non poden quedar mediatizadas por Disney e acabar sempre cun final feliz"
En este sentido, Mociño apunta a la necesidad de una “conexión verdadeiramente real” entre familia y escuela para que se puedan abordar problemáticas a las que ahora mismo no se está dando respuesta en las aulas.“Ás veces dise que os contos clásicos son moi violentos, pero están falando do que é a vida. As lecturas non poden quedar mediatizadas por Disney e acabar sempre cun final feliz. Ten que haber un final esperanzado, por suposto, pero non podemos pechar os ollos e logo queixarnos de que temos unha infancia e unha xuventude moi pouco resilientes e que se frustran facilmente. Ao mellor é que non estamos traballando a educación emocional como se debería. Parcelamos moito o que poden ler, ver ou escoitar e logo están desprotexidos nas redes sociais e coas novas tecnoloxías. É unha contradición ”, reflexiona.
“Temos que formar a mestras e mestres nesta sensibilidade e nestes instrumentos que teñen ao seu alcance como a literatura e que non sempre se atreven a utilizar. E ante a morte non podemos seguir pechando os ollos ou fuxindo”, concluye.
Suscríbete para seguir leyendo
- Estos son los minutos que hay que caminar al día para conseguir adelgazar: muchos menos de los que te imaginas
- Preocupación por cómo ha aparecido Susanna Griso en 'Espejo Público': "Atentando contra los espectadores
- El sorprendente cambio físico de Ivonne Reyes tras su derrota judicial contra Pepe Navarro
- Muere Itxaso Mardones, reportera de Gloria Serra en 'Equipo de investigación', a los 45 años
- Aena se pronuncia tras el altercado de Piqué y Clara Chía en el aeropuerto de Madrid
- Tres detenidos por el robo de 300.000 euros en un banco de la Gran Vía de Vigo
- Hallan el cadáver de una mujer en el interior de un coche en Samil
- “He vivido en Galicia una de las mejores experiencias gastronómicas del mundo”