Segunda Feira
Con Bernardino Graña
Bernardino Graña celebrou felizmente o seu noventa e un aniversario. Véñenme ao caso verbas de ouro escritas polo Dante sobre un que consideraba “mellor artífice do falar materno” (‘miglior fabbro del parlar materno’). En períodos prehistóricos da súa persoal evolución literaria, o xove Bernardino Graña, dominador consumado do verso hendecasílabo (e doutros), compuxo un poema en castelán que se converteu en himno lúdico da nosa común xeración: “Hagamos torres de Babel con vasos, / hagamos una escalinata viva, / para subir, como vapor con manos, / o un rocío que al revés respira...”. Hoxe, a maioría dos que coreaban estes versos vaga pola outra orela do esquenzo ou sexa que están mortos. Bernardino segue aí, fronte o mar (“ese camiño...”). Cando era rapaz, el foi chamado ao despacho de Ramón González-Alegre para integrar o consello de redacción da revista Alba, editada entre 1948 e 1956. O mesmo González-Alegre, en función crítica, destacou a figura xuvenil de Bernardino Graña nun seu ensaio famoso, ‘Poesía Gallega Contemporánea’ (Huguín, Pontevedra, 1954), no que, tamén, descobría a grandeza de X.M.Díaz Castro entre outros felices achados en tempo de penuria. En Bernardino Graña concorren todas as circunstancias que poida esixir a escola de Petersen para certificar a pertenza á xeración literaria dos autores nados nos anos 30 do século pasado. Bernardino non coñeceu a Guerra Civil aínda que se formou dentro das negras pompas do franquismo. Estivo na fundación de Illa Nova, de Galaxia. Foi integrante do grupo Brais Pinto. Militou no nacionalismo galego de esquerda e participou na restauración das Festas Minervais en 1953. Alén diso, Bernardino é un magnífico prosista e narrador, e tamén autor teatral que nunca viu pasar a súa dramática da escrita ás táboas. Mais Graña é, sobre todo, un poeta destinado a permanecer no tempo e nas memorias futuras en canto haxa lingua e literatura galega baixo o Sol. El irrompera, como poeta monolingüe galego, con ‘Poema do home que quixo vivir’, que Brais Pinto editou en 1959. Trátase dun libro que se agranda para autodestruírse: velaí a raiba e a angustia dun nihilismo existencial que, ao tempo, pairaba sobre Galicia e Europa. No seu libro fundamental, que é ‘Profecía do Mar’ (Salnés, Vigo, 1966), Bernardino sae dun ovo monstruoso so a figura de dragón que dita os seus ritmos en versos nos que o idioma todo renace e recompón as súas relacións co Mar para lle dar a man, por riba do tempo, a Manuel Antonio e aos poetas marítimos dos ‘Cancioneiros’. A innovación grandiosa de Bernardino continúa noutros libros poéticos, pero a presente columna fica esgotada e chega ao seu punto final. Apertas fraternais ao vello amigo.
Suscríbete para seguir leyendo
- Máxima alerta de la Policía Nacional por el mensaje que está llegando a los móviles de miles de personas
- Una belleza de armas tomar
- Un nutricionista desvela qué es lo primero que le quita a los pacientes que quieren adelgazar
- Uno de los dos tripulantes gallegos desaparecidos sobrevivió al secuestro del atunero Alakrana del 2009
- El abandono no entiende de razas ni de dinero: mascotas que valen miles de euros llegan a A Madroa
- Condenan a dos años y medio de prisión al maquinista del Alvia y al exdirector de Seguridad de ADIF por el accidente de Angrois
- La familia del vigués que murió tras el concierto de Karol G anuncia denuncia: 'No hubo forcejeo ni pelea
- Mujer de más de 45 y sola busca ayuda