Síguenos en redes sociales:

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Tratado de indulxencias

“Salga su majestad: llegue a Aragón, pise Cataluña, muéstrese a sus vasallos, satisfágalos, mírelos y consuélelos; que más acaban y más felizmente triunfan los ojos del príncipe que los más poderosos ejércitos.” Como queira que este cronista nin se chama Isabel nin aspira a competir por ningunha presidencia, velaí que, antes que ao actual monarca das Españas, si que me atrevo a lembrar aquí –e para tutti quanti– as palabras de D. Francisco Manuel de Melo, dirixidas a outro Filipe, Filipe IV, noutra difícil xeira histórica. En todo caso, verbas benevolentes, apuntamentos de indulxencia.

Como de certo han de coñecer moitos dos, sempre moi amables, lectores, a palabra ‘indulxencia’ –como asemade aqueloutra, ‘indulto’– ten orixe no latín indultum –formada, á súa vez, polo prefixo in- (‘retirar’) e mais o substantivo dultum (isto é, ‘débeda’). Xa que logo, acontece, e sempre de acordo coa teoloxía católica, que, se ben a indulxencia non perdoa de seu o(s) pecado(s) cometido(s), si que exime o pecador das penas de carácter temporal, veñan ter as tales fectos durante a cronoloxía terrenal ou xa para despois de que o transgresor pase “a mellor vida”. Vaia; que por máis que non se trate do sacramento da penitencia, si que aparece –a indulxencia, outra volta– nitidamente relacionada con aquel, e pode devir concedida, en todo caso, a calquera que leve a cabo unha serie de rituais específicos: sen ir máis lonxe, e cando se trata dun ano santo, a visita á tumba do Apóstolo Santiago na catedral compostelá, o rezo dunha oración e recibir o sacramento da confesión ten os efectos de acceder, nin máis nin menos, que a unha (indulxencia) de carácter plenario.

Doutores ten a Igrexa, xuíces competentes a Maxistratura e soberanos a terra que estamos a habitar. Agora ben; non sei Vdes., pero o autor destas liñas si que tiña a percepción de que, se non todos, si que unha gran parte dos dirixentes, seareiros... das forzas políticas que, o pasado domingo, 13, se foron concentrar na madrileña praza de Colón resultaba educada –cando non practicante; incluso a propia Sra. Ayuso, segundo vén de declarar ela mesma nun coñecido programa de TV, talvez ande xa en vías de atopar a luz– na fe cristiá e, máis en concreto, naqueles aliñamentos da denominada “apostólica e romana”. De aí, pois, que, para alén da (lóxica) controversia, do debate ideolóxico...,coidaba o cronista que si que lle coubese o horizonte, que fose posible enxergarmos a esperanza dun creto e que, a pesar de todos os pesares, triunfasen ao cabo os poderes do rescate e, consecuentemente, a lóxica da indulxencia. Sobre todo cando ocorre que algúns dos principais (posibles) destinatarios da mesmo –velaí, por exemplo, o caso de D. Oriol Junqueras i Vies– teñen declarado o seu decidido xorne católico. Isto é, esa mesma fidelidade que profesan, poño por caso, D. Pablo Casado ou, que sei eu, Dna. Esperanza Aguirre.

“Non se trata de ningunha candidez; si de afirmar que xa lle abonda de traxedias patrias”

“Pero é que, para que haxa un perdón, un indulto, cómpre, primeiro, que os réprobos se arrepintan do que fixeron!”, clamarán, sen dúbida, algúns e algunhas. “E quen nos asegura que, unha vez na rúa, non van volver outra vez ás andadas?”, engadiran decontado outros e mais outras. Miñas e meus, a ver: poida que nalgún tempo pasado, a cousa dunha confesión urbi et orbi tivese o seu aquel; porén, non parece ser esa a fórmula máis axeitada nos nosos días nin, desde logo, a de maiores credenciais; antes ben, as autoacusacións públicas si que remeten, polo contrario, a reximes totalitarios de moi dubidosa moralidade. Entón, se a democracia non admite segundas oportunidades, de que democracia real se trata?

E si, claro: unha cousa é que prevaleza o optimismo –mellor dito: a aposta polo optimismo– e outra é que vaiamos caer na pura candidez e mais no “aquí non pasou nada” e “pelillos a la mar”. Pero si que se trata, penso, de aceptarmos un reto e fiarmos non só nunha Cataluña onde a crispación dea paso á convivencia, senón tamén nunha España lonxe da ira e dos rancores, un país de países onde sexamos capaces de comportarnos cun mínimo de sentidiño, sen irmos non dar, si ou tamén na traxedia. Porque o que é de traxedias patrias..., iso coido que xa lle abonda ben!

Ao cabo, e outra vez con D. Francisco Manuel de Melo: “Miserable, por cierto, sería aquella guerra en que nosotros mismos fuésemos los vencedores y los vencidos... Este era el consuelo de los trabajos que la monarquía padece en sus partes: gozar a nuestra España con quietud”. Catrocentos anos máis tarde, e con “todo o que leva caído”, quixera acreditar en que unhas palabras tales han de petar con forza nos corazóns.

Esta es una noticia premium. Si eres suscriptor pincha aquí.

Si quieres continuar leyendo hazte suscriptor desde aquí y descubre nuestras tarifas.