Síguenos en redes sociales:

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Imaxes interiores e cuberta da primeira novela gráfica publicada por Clara Patiño Bueno, Una piel pesada (2019).

Arredor de Una piel pesada

Para alén do conto clásico

Tendencia ou non, está claro que vivimos nun momento no que o feminismo e a reatribución de roles (senón a abolición) son inevitables. Nos últimos anos vimos como xigantes da animación, entre outros, reescriben o conto clásico para definir un novo estereotipo de princesa: forte, valente e dona do seu destino. A personaxe central xa non espera a ser obxecto de desexos ou rescates. Así é Nadia, a protagonista da historia que conta Clara Patiño -quen xa nos sorprendera en abril deste ano cunha primeira novela gráfica de gran calidde, publicada por Fandogamia- na súa ópera prima, Una piel pesada.

Una piel pesada é unha historia autoconclusiva de aventuras. Unha fábula medieval fantástica que bebe do conto clásico ao tempo que o moderniza e onde se fala de temas tan universais como a ira, a vinganza, o sentido do deber e as débedas contraídas coa familia. Polo ton e a historia, trátase dunha novela que se podería clasificar como young adult (vaia, para adolescentes), o que non quita que, grazas á súa mestría, os adultos non poidan gozar tamén dela.

Que nos conta? Nun tempo sen concretar, nun mundo no que a maxia existe, hai un pobo feliz gobernado sabiamente por un rei e unha raíña. Os reis teñen dúas fillas, Alma e Nadia, e están a esperar un terceiro bebé. Durante o parto, tanto a nai como o fillo morren, xusto cando un corvo aparece pola xanela. O rei, abatido e incapaz de aceptalo, diríxese ás bruxas do pobo en busca de culpables. As bruxas, con medo e desconcerto, toman o corvo como un sinal e apuntan o dedo contra unha parella de bruxos corvos que habitan no máis fondo do bosque. O rei vai á súa procura para clamar vinganza. Regresa sen acabar a tarefa: matou un dos bruxos, mais este feriuno de morte. O seu pasamento deixa o pobo sumido nunha maldición, así como unha débeda de sangue que recae sobre as súas fillas. No leito de morte, o rei esíxelle a Nadia a promesa de vingalo e salvar a xente da vila. Con esta promesa, a pel do bruxo morto sobre os ombreiros e a espada do seu defunto pai, Nadia parte cara ao bosque para acabar o que el empezou.

Clara Patiño ten un estilo moi característico que reflicte a súa formación como animadora. Un exemplo perfecto é o seu deseño de personaxes. É capaz de traducir visualmente o carácter e motivacións de cada un: unha princesa nova, miúda pero valente, feminina pero avezada, e un suposto vilán, ambiguo, cruel e emotivo, baixo a forma dun híbrido entre humano e ave.Todo o estilo visual, así como a composición das páxinas e o deseño de viñetas, semellan máis un guión gráfico que un cómic como tal. A narrativa é moi dinámica e fluída. En ocasións, algo confusa e con certo descontrol do paso do tempo, pero sempre envolvente e conmovedora. Destaca tamén o cromatismo do libro e a maña e saber facer que demostra Clara ao crear ambientes mediante contrastes e degradados, con tons precisos.

Sen dúbida, supón unha grande experiencia visual. Ás veces a historia fraquea -ben porque os diálogos son demasiado explícitos, ben porque a previsibilidade do que vai acontecer mata un pouco ese aire de misterio que non acaba de callar de todo-, pero a forma na que está contada e a capacidade de implicar o lector no que está vendo son o contrapunto ideal para conseguir o equilibrio. Cómpre lembrar, aínda que non o pareza, que se trata dunha primeira obra e a experiencia sempre permite afinar un pouco máis.

O que se presenta inicialmente como unha historia típica de vinganza e confrontación co "monstro final" convértese nunha parábola sobre a ira, o dó fronte á morte e a culpabilidade. O final do relato está dedicado ao proceso de creación da autora e é unha delicia. Contén deseños de personaxes, esbozos e algunha páxina cos pasos que a levan ao resultado final.

O debut de Clara Patiño non só xera interese, senón que deixa o lector con ganas de saber cal será o seu seguinte paso, así que esperamos ver algún proxecto novo seu axiña.

Talento e mocidade

  • Clara Patño Bueno naceu n´A Coruña en 1993. Estudou ilustración na escola Pablo Picasso e animación na ESDIP de Madrid; formación que se ve perfectamente reflectida no seu estilo como creadora de banda deseñada. A nivel profesional, realizou deseños de personaxes para animación, o cal asoma de forma clara na caracterización dos protagonistas de Una piel pesada. O deseño de personaxes non é o único con reminiscencias do mundo animado. A súa forma de narrar e de compoñer lémbranos algúns grandes autores e autoras da animación (sen esquecermos a ilustración). Depende da xeración á que pertenzas, o estilo pode recordarche os concept art de Jim Henson, os clásicos Disney antes da dixitalización ou o estilo Cartoon Network de hai case unha década. Persoalmente, os seus ambientes lévanme aos bosquexos para A bela durminte (Disney, 1959) de Eyvind Earle pero, se temos en conta os referentes de Patiño (aos que está xa incriblemente próxima), poderiamos falar dunha mestura de Stéphane Fert e Elle Michalka con toques de Amélie Fléchais e, como non, dun grande de Cartoon Network, Genndy Tartakovsky. Unha autora nova e chea de talento á que deberiamos ter no punto de mira.

Esta es una noticia premium. Si eres suscriptor pincha aquí.

Si quieres continuar leyendo hazte suscriptor desde aquí y descubre nuestras tarifas.