"¡Galeguiño!, Lé, deprende e garda do teu corazón canto se di nestas folliñas feitas por amor a ti e nas que ti mesmo podes falar de canto che adoite en loubanza e acrecentamento da túa raza, da túa terra, de teus hirmáns, fas tuas devocións, dos teus amoriños, e das túas arelas de achegamento á bondade e a xusticia. Toda a correspondencia debe dirixirse a Ramón Cabanillas enAduana 35 2º (Madrid).

Se trataba evidentemente de una publicación dirigida a los jóvenes de Galicia tal como anunciaba en su primera página: "Folla dos rapaciños galegos", que se vendía al precio de 10 céntimos el ejemplar.

En los escasos números que he podido ver, hay artículos y versos de escritores gallegos por entonces residentes en Madrid tales como: Máximo Ramos, Manuel Fuentes, Villar Ponte, Victoriano Taibo, Rogelio Fernández Díaz, y naturalmente versos del erudito e insigne cambadés Ramón Cabanillas, entre otros ilustres de la época.

Mensaje de Cabanillas

Cabanillas le dice a los niños gallegos en el primer número de mayo de 1922: "Temos de tornar os ollos a Terra en precuro do resurdimento e salvación da Raza, –Fala, Lenda, Historia, Dereito, Costume– en precuro da forza conqueridora do porvir, xa que somentes poden dar frores fermosas e froitos sans os arbres rexamente enraizados en terra criadora".

"Temos de abrir lembranza eterna nos corazóns dos nosos mociños de aquela imaxe de Nosa Señora diante da que foron vertendo docemente, como rosas de mayo, as verbas divinas, manseliñas e cantigueiras, de avemaría, que voaban dos beizos de súas nais ós beizos en fror", agregaba.

Animaba Cabanillas, a través de la revista, a formar grupos de, cuanto menos cinco niños en cada lugar o parroquia, para que investigasen todo lo que pudieran sobre el folclore, la toponimia del lugar y en general cuanto tuviera interés con la cultura gallega, y proponía que cada uno de estos grupos recibiera el nombre de "Rolada".

De hecho, la primera Rolada que se formó fue en la parroquia de San Cibrán de Mouriscados, perteneciente al municipio de Mondariz, con el nombre de "Rolada Luar", remitiendo a la revista los estatutos por los que se regirían en el futuro.

Colaboración del maestro

Ramón Cabanillas atribuye la fundación de esta primera "Rolada" al maestro de la parroquia señor Couñago y a su buen amigo Enrique Peinador, "corazón sempre aberto a toda nobre e xenerosa empresa". Ambos siguieron aquellos principios de recuperación de las tradiciones históricas.

Lengua "filla da Terra"

Ardiente defensor de su lengua, dice Cabanillas que "a lingoa que falamos os galegos e filla da Terra e da Raza galega. O galego que a non deprenda, como Dios manda, e a non fale, aldraxa a súa Raza e a súa Terra. Cando che digan que tés que deprender o castelán, di que sí, que queres conocer o castelán fonda e cumpridamente, maís que denantes de todo queres deprender ben, como Dios manda, a túa lingoa galega, a Fala na que túa nai che canta e te arrola e te acariña".

La otra característica de la publicación es su enorme religiosidad, que en todo momento acompaña a los artículos, siempre dirigidos a los niños gallegos.

Ignoro los números que salieron y el tiempo que duró la interesante publicación. El último ejemplar que he visto es de julio de dicho año, pero probablemente continuó algún tiempo más.

Pionera edición gallega

De lo que no cabe duda es que es la primera publicación escrita en gallego dirigida enteramente a los niños de Galicia, y que "A Nosa Terra" calificó de "interesantísima e de gran necesidade".