Faro de Vigo

Faro de Vigo

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Sucumbindo á reflexión

O mellor Made in China do cinema (actual)

Fotograma de Free and Easy (2016), de Geng Jun.

Ser chinés significa hoxe en día vivir inmerso nun sentimento (triste) de perda dun lugar de non retorno. O director estadounidense Nicholas Ray advertíanos das consecuencias deste tipo de aflición moito antes de que China se convertese na segunda economía máis grande do planeta. Facíao desde a súa propria e profunda dor, a do artista proscrito do "Deus Hollywood". Todo o que subxace tras as imaxes (imperfectas, imprecisas e, aínda así, emocionantes) de Nunca volveremos á casa ( We can´t go home again, 1973) vén lembrarnos que, por moito que o desarraigo sexa ás veces o único camiño para acadar a independencia creativa, o desterro constitúe sempre unha infamia para o creador.

A historia do cinema chinés é, ao mesmo tempo, unha historia de proscrición e de liberación. Desde os seus inicios en Shanghai, como centro operativo en que os técnicos americanos ensinaban os rudimentos desta arte aos futuros directores, até o advento dos cineastas da quinta e sexta xeración, tiveron que mudar moitas cousas. Entre elas a silueta das paisaxes: das urbanas e das rurais. Así, non é de estrañar que unha parte considerábel da súa actual filmografía chame a atención sobre o modo en que se xestionan os novos espazos. Sexan estes descomunais bloques de apartamentos de luxo ou, simplemente, o tosco rexuvenecemento dun lugar que nunca debería existir.

As cidades da China postmoderna son espazos ilusorios onde os seus habitantes viven abatidos, rodeados por unha realidade que non comprenden e que intimamente os aterroriza. O director Jia Zhangke (1970, Shanxi), cuxa filmografía resulta obrigada para todo aquel que pretenda saber o que significa verdadeiramente ser chinés, nada ten que ver co xénero, tan en voga, das artes marciais. Nin dagas voadoras, nin heroes, nin palacios imperiais; Jia é un fillo do seu tempo, cun pé no universo labrego do que procede e outro nas areas movedizas dun capitalismo feroz, que afoga as esperanzas de salvación dos moradores. A súa filmografía (unha das máis apaixonantes do panorama actual) deixa clara a súa postura dentro do cinema independente da Sexta Xeración, máis próximo ao cinéma vérité e ao neorrealismo italiano e, tamén, consciente e radicalmente afastado das ultracoñecidas producións de Zhang Yimou: Hero (2002) ou The Great Wall (2016)

A triloxía de Fenyang, composta por O carteirista ( Xiau Wu, 1997), Plataforma ( Zhantai, 2000) e Praceres descoñecidos ( Ren xiao jao, 2002) inicia, a golpe de cámara dixital e moitas penurias, unha carreira centrada na incomprensión e asombro dunha nación á que non lle cabe outra saída que a de renunciar a todo aquilo que verdadeiramente a define. Daquela, o que chama máis a atención na súa seguinte obra, O mundo ( Shijie, 2004), é a naturalidade coa que os protagonistas, a bailarina Tao (Zhao Tao) e o garda de seguridade Taisheng (Cheng Taisheng), aceptan os seus peores momentos, lembrándose sempre que, pase o que pase, eles non poden perder de vista "O mundo", ese inmenso parque temático situado no extrarradio dun Beijing que os ignora. O filme é un conto sobre a falsidade das persoas (aquelas que din amarnos cando non é certo), mais tamén dos lugares (portentosos mentres non miremos o que habita baixo eles), onde atopar algo tan simple como un esparadrapo pode converterse nunha terríbel odisea.

Mais, cando todo prognosticaba que o cinema made in China ía transformarse na crónica ininterrompida dun drama anunciado, chega o encantador e diminuto Free and Easy (2016), de Geng Jun (1976, Heilongjiang), e férenos de morte (de risa) cunha bala cuberta de lacasitos.

Hi-yahhhhhh!

  • Para os hongkoneses conservar a cultura e identidade intactas, mentres ven como o seu estado de dereito salta polo ar ao máis puro estilo Jackie Chang, entraña un doloroso exercicio de equilibrio. Entre a súa nostalxia pola Terra Nai e a morriña por unha era colonial xa periclitada non fica máis que o vacío dun boulevard de soños rotos, como diría Sabina. O éxito mundial en 1995 de D uro de matar ( Rumble in the Bronx) de Stanley Tong marcou o inicio dunha deriva que feriría de morte o cinema de Hong Kong. Dobregado, a partir daquel momento, ás esixencias dun público occidental interesado unicamente polas patadas voadoras. Porque Duro de matar non é, como se podería crer, unicamente un filme de artes marciais. A súa existencia representa, entre outras cousas, un cambio de paradigma dentro do cinema asiático. Por unha banda, establece os novos modelos de financiamento para a industria da sétima arte e, por outra, preconiza un tipo de obra en que a fiabilidade da imaxe xa non é obxectivo principal, nin sequera secundario. O seu lema é "Acción sen preocupación". Pouco importa que a historia teña lugar en Nova York e así a todo vexamos o perfil das Rocky Mountains ao fondo. Nin que con cada salto aumente o número de fémures rotos. O realmente importante subxace naquela sorte de sensación de inquedanza que se adhire ao ouleo dese especialista que nos mira suplicante antes de chegar ao chan.

Rebelarse resulta inútil. Sucumbir á reflexión, mesmo á gargallada, resulta tan inevitábel como recomendábel. A autora dixit.

Compartir el artículo

stats