Faro de Vigo

Faro de Vigo

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Reafirmación de autor

A vida no gume da realidade

Reafirmación de autor

Reposto xa, se cadra, da súa fatiga de escritor, regresa Suso de Toro ao mercado editorial coa publicación deste volume, unha recopilación de tres relatos breves que, segundo indica o autor na nota explicativa que os acompaña, en parte foran redactados por encargo anteriormente, e en parte trátase de revisións ou reelaboracións de textos previos.

A este respecto, resulta imposible non lembrar o vello moribundo da novela Home sen nome, por exemplo, que semella terse reencarnado no intruso do primeiro relato e mais no protagonista do terceiro. Neste último, titulado "Insomne" e escrito orixinariamente para ser escoitado en magnetófono, retrátase unha excesiva figura de trazos dilatados, epítome de autoridade ditatorial -disque o parecido non é fortuíto-, que comparte con aqueloutro irredento valores e circunstancias, idéntica brutalidade, misoxinia, falta de misericordia, ausencia de remorsos e un soberbio desprezo polos que considera inferiores -velaí a figura contraposta do narratario do seu monólogo-, ademais do delirante desexo de volverse inmortal, un obxectivo que el está convencido de lograr se consegue vencer a escravitude do sono.A recente falta del é, pola contra, o aparente motivo que leva ao non menos desapiadado descoñecido de "Negocios de familia" a presentarse na consulta e trastocar, primeiro, a sesión clínica e, logo, a vida enteira dun respetado psicólogo cun pasado na loita antifranquista. O relato remite aos fusilamentos de 1975 -en concreto, á morte dun rapaz co que ambos personaxes tiveran relación directa-, e inclúe as que, ao meu entender, son as mellores páxinas do libro: o diálogo na consulta, duelo de actores que rabuñan na necesidade de saber, aínda que doa, e mais de aceptar as consecuencias dos feitos. De novo a sombra dun asasino sen nome -un irmán, un espello- que posúe "o coñecemento do terrible", achega o pasado ao presente e remove recordos incómodos, transformados, negados, nunca ben esquecidos; por iso penso tamén que a historia perde forza cando deriva cara ao folletín, pois aínda que o personaxe da nai -velenosa e envelenada, culpable e vítima de si mesma- resulta interesante, o conflito co fillo abandonado -confróntese co inquietante afillado do intruso- desvía e minimiza a tensión anterior.

Finalmente, en "Auga derramada", escrito para unha exposición multidisciplinar organizada pola Fundación Agbar, os avatares do ciclo hídrico salpican o monólogo dun vello demente que, nas Praterías, se dirixe aos turistas desexosos de fotografar a fonte. Inxenuidade e lóxica do simple para incidir, desde outro ángulo e con Compostela de pano de fondo, nas vítimas do esquecemento, o deterioro da vellez e o desapego social.

As pezas representan menos novidade que reafirmación do autor, fiel a si mesmo, nos trazos que personalizan a súa creación e, así, nas tres recoñécense, ademais das referencias ao soño e a común arquitectura teatral, con personaxes sen narrador e revelación a través do discurso, outros elementos que, de xeito máis ou menos tanxencial, son recorrentes en case toda a súa obra: o peso da culpa e a responsabilidade do sangue e a biografía; os problemas de conciencia e de memoria -e, polo tanto, de identidade- dos pobos e os individuos; a historia que usurpa unha interpretación única, canónica e obrigatoriamente moral; a denuncia do franquismo e os seus herdeiros; a personificación da maldade; os segredos de familia; as recriminacións polo pasado enquistado; a vida no gume da realidade; e, por fechar a escolma, as relacións entre opresores e oprimidos..

TORO, Suso de, Somnámbulos, Ed. Xerais, Vigo, 2014, PVP. 14, 60 e

Compartir el artículo

stats