Síguenos en redes sociales:

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Antón Lopo co seu libroJosé Lores

“O romanticismo foi unha liberación pero ten que ir adaptándose ás circunstancias”

Inaugura nova editorial e reflexiona: “Estamos nunha deshumanización da sanidade”

“Diario / 1 [Azul Monforte]” é un deses libros que leva a poesía máis alá. Vén de chegar a súa segunda edición cun novo selo editorial, Noudelo e Ribón baixo o paraugas da Fundación Novoneyra. A obra fora Premio de Poesía Fiz Vergara Vilariño do Concello de Sarria. Falamos co seu autor, Antón Lopo, quen nela trata temas como a pegada do lugar de procedencia, a relación co cordón umbilical, a morte da nai, a homosexualidade, a sexualidade e o devir do ser humano nas últimas fases da súa vida.

–É unha segunda edición moi coidada e que ademais estrea nova editorial.

–Atópome moi agradecido á Fundación Novoneyra. As lectoras axudaron a chegar a esta nova edición. O premio establecía que a primeira era para Espiral Maior e que despois nas sucesivas quedaba liberado para publicalo noutra. É moi satisfactorio chegar á segunda edición. Tivo moi boas críticas.

–Publicar supón para vostede desnudar demasiado a alma?

–Hai xente que fala do pudor ao ler poesía, como se estiveran falando de cuestións íntimas. Creo que a poesía é un xénero de ficción e non creo que se poida sentir máis pudor nela que nunha narración. Ás veces, o tono confesional dunha narración é máis biográfico que a biografía que pode retransmitir un poeta. Este libro vai máis alá da cuestión biográfica.

–Ao longo do libro está plasmada a relación coa nai, coa dor por deixala nunha residencia...

–Como dixen, o libro non é autobiográfico. Cando miña nai, miña irmá e máis eu viviamos xuntos pasabamos moito tempo pero as dúas tiveron que entrar nunha residencia. Esa foi unha situación extrema, dorosa, para elas e para min.Miña nai estaba nun ámbito, nun espazo na vida que non era exactamente vida pero tampouco morte e que algunhas persoas lle dan o termo de terminalidade. Nunca me parara a pensar nesa vida. Reflexionei sobre as distintas terminalidades que pode haber nas nosas vidas con examantes cos que, en realidade, o amor está esgotado pero segue existindo unha relación e mesmo pode existir o desexo. Tamén reflexo a terminalidade das aldeas abandonadas que sobreviven ás inclemencias como os encoros. Asemade, fíxome en como a utopía sobrevive ás circunstancias adversas.

Antón Lopo, en Vigo, a semana pasada.

–Nun momento, hai violencia médica contra a terminalidade cando nos versos unha doutora anuncia sen miramentos á súa nai que está terminal.

–Creo que é unha chamada de atención a ese proceso de deshumanización que estamos vendo na sanidade especialmente na pública e non polos profesionais exactamente que sofren unha situación laboral que é insostible. O abandono das administracións á sanidade é algo que nos debería preocupar. Iso si que nos debería sacar ás rúas.

–En Vigo, houbo moitas manifestacións para a mellora da sanidade e non tomaron nota.

–Si, por un oído lles entra e por outro lles sae. Acabamos desistindo de reivindicar o que é un dereito e necesidade.

–Un verso sinala que todos mentimos demasiado sobre a verdade.

–Para empezar, que é a verdade? Nese momento no libro falan de fantasmas que nos visitan. Un personaxe di que a poesía é a verdade e que o esforzo da súa vida como poeta era adentrarse na verdade. Eu penso que a verdade non ten por que coincidir sempre coa realidade. A poesía traballa facilitándonos coñecemento dunha realidade.

–Tamén sinala no poemario que “a linguaxe é o único que podemos habitar”.

–É o único trascendente que podemos habitar. Cando escribín o libro, o proceso colleume cando miña nai inda vivía. Deume un desprendemento de retina e estiven un mes na cama sen poder moverme porque podía quedar cego. Eu tiña o libro acabado pero nese mes o poemario quedou como colgado. Unha das cousas máis importantes da obra é que fala da vida, da morte, da trascendencia pero sen que apareza a palabra alma.

–O romanticismo é perverso ou necesario?

–O amor non ten por que ser un amor de parella e unicamente de sexualidade. No libro hai unha aposta polo amor non familiar, dos amigos, das amigas. O romanticismo tróuxonos a nosa forma de ver o mundo cunha amplitude máis grande do que había previamente. O romanticismo foi unha liberación, unha independencia pero ten que ir adaptándose ás circunstancias da sociedade e a nós mesmos que nos imos transformando.

–O sexo só é un xogo?

–Creo que é a cuestión lúdica por excelencia. O noso corpo é un instrumento do lúdico, do combate, da axuda...

–No seu volante vital, que manda máis a razón ou o instinto ou están en loita?

–-Non sei se en loita pero creo que son dúas boas compañeiras de viaxe.

Esta es una noticia premium. Si eres suscriptor pincha aquí.

Si quieres continuar leyendo hazte suscriptor desde aquí y descubre nuestras tarifas.