Síguenos en redes sociales:

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

O director de cinema Jonathan Glazer.

O estado das cousas(no cinema actual)

The Zone of (dis)Interest de Jonathan Glazer

Debo confesar que hai ocasións nas que me vexo tentada a tirar a toalla e celebrar con alborozo –e co resto do alucinado mundo occidental– todas e cada unha das propostas cinematográficas subministradas polo omnipresente imperio anglosaxón. Mais, felizmente, eses arroutos dúranme apenas uns nanosegundos. De súpeto véñenme á mente, entre outros miles de exemplos desacougantes, aquelas palabras coas que o director estadounidense Michael Bay xustificaba as falsidades históricas dun dos seus filmes, Pearl Harbor (2001): “Fíxeno para acentuar o dramatismo e que o ataque parecese máis bárbaro”, afirmaba sen ningún tipo de pudor. Como se o sucedido aquel día non fose o suficientemente tráxico, o produtor decidía filmar avións nipóns atacando de maneira deliberada un hospital (feito que, alén de ser falso, contrastaba cos informes dos superviventes que lembraban perfectamente como os xaponeses evitaban a todo custo os obxectivos civís, chegando a pór ás veces a súa seguridade en perigo) ou a médicos norteamericanos recollendo plasma humano en botellas, casualmente, de Coca Cola. Por suposto, a opción de pensar descansa sempre na vontade do espectador e na súa capacidade ou incapacidade de aturalo todo.

Probabelmente sexa polo exposto con anterioridade que o último filme de Jonathan Glazer nos deixe tan fríos como o son os seus protagonistas, Rudolf (Christian Friedel) e Hedwig Höss (Sandra Hüller). Aceptamos, sen revolvernos demasiado na butaca, o contraste infecto entre esa anódina muller que coida con esmero enfermizo do seu xardín e a meticulosa dilixencia dos empregados públicos que traballan ao outro lado do muro da súa casa, encargados de levaren adiante a maquinaria de Auschwitz: a maior e máis monstruosa fábrica de morte da Historia. O director, facendo uso de técnicas e habilidades propias do mundo da publicidade que tan ben coñece, sitúa o seu proxecto nun territorio facilmente recoñecíbel para o espectador (a barbarie nazi foi e seguirá a ser un tema recorrente na Sétima Arte). Deste xeito, o principio ético da procura de veracidade do relato, que debería primar á hora de falar de acontecementos pasados, pasa a un segundo plano. Neste caso o espectador é consciente, sabe perfectamente do que se está a falar porque xa forma parte do seu proprio imaxinario. Así e todo, o que contemplamos produce en nós estrañeza, como se alguén propositadamente estivese advertíndonos da duplicidade das imaxes que vemos, de que a historia pode repetirse, primeiro como traxedia e logo como farsa de dimensións aínda máis apocalípticas.

The Zone of Interest ábrese coa longa, pausada e bucólica escena dun pícnic que remata cando a familia do criminal de guerra nazi Rudolf Höss regresa á súa casa, situada a poucos metros do seu centro de traballo: o campo de exterminio. Un espazo singular e tranquilo onde conviven en harmonía esposas, operarios, asasinos e vítimas. Inconscientes todos de que o devir do tempo acabará sentenciándoos, transformándoos na tramoia dunha historia que nunca se nos mostrará porque, segundo o seu realizador, xa todo foi mostrado. De aí que o único que nos permita percibir desta zona de horror sexan os ecos apagados dos corpos ao chocaren contra o chan, mesturados cos asubíos das balas antes de penetrar no seu obxectivo.

Guy Debord aseguraba que “alí onde a realidade se transforme en simples imaxes é posíbel que as simples imaxes se transformen en realidade”. Levamos xa demasiado tempo saturando os nosos sentidos con relatos e visións das atrocidades. O director de The Zone of Interest pídenos que recapacitemos, que percorramos de novo o camiño que nos leva desde o que deixamos de ser até o que fomos, que sexamos quen de abolir o punto de vista, sobre todo, cando o que ollamos é a imaxe de nenos asasinados polos disparos dun drone.

Fotograma de The Zone of Interest (2023).

Cartas ao director

Grazas, Mr. Glazer, grazas pola honra de poder contemplar as súas mans trementes, por deixarme escoitar o seu discurso torpe, entrecortado e valente, por mostrar fraxilidade alí onde declararse humano está estritamente prohibido; polo medo, polo terror da súa ollada baixa, por darme esperanza, esa forza da imaxinación máis poderosa que calquera arma. Grazas.

Sucedía o pasado 10 de marzo no Dolby Theatre de Los Ángeles, a cerimonia por excelencia do cinema anglosaxón. Sentados no interior, entre o público, o equipo completo de Oppenheimer (Christopher Nolan), a grande gañadora da noite, o de Barbie (Greta Gerwig), a grandísima perdedora, o de Poor Things (Yorgos Lanthimos) e o de The Zone of Interest, entre outros. No exterior, de pé, moitos membros da SAG-AFTRA (Sindicato de actores de cinema-Federación estadounidense de artistas de radio e televisión) e centos de persoas reivindicando o cesamento do fogo en Palestina.

Calcular a distancia entre os xélidos corazóns de moitos dos que sentaban nas cómodas butacas do teatro e os latexos quentes daqueles outros cuxas heroicas protestas se silenciaban a golpe de porra pola policía podería semellar unha tarefa tan imposíbel como medir a altura dun muro vergoñento. Apenas 275 metros de lonxitude dunha alfombra vermella como o sangue.

Esta es una noticia premium. Si eres suscriptor pincha aquí.

Si quieres continuar leyendo hazte suscriptor desde aquí y descubre nuestras tarifas.