Síguenos en redes sociales:

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

A igrexa do Gesú (Roma, 1568-1584).Alfredo Iglesias Diéguez

O longo século barroco

Historia do pensamento (XVII)

A miúdo considérase que a igrexa do Gesú de Roma (1568-1584), dos arquitectos Jacopo Vignola e Giacomo della Porta, é a obra que marca o inicio do Barroco; igualmente, aínda que sexa máis difícil sinalar cal vén ser a derradeira, pódese afirmar que a fachada do Obradoiro (1738-1750), do arquitecto galego Fernando de Casas Novoa, está entre as últimas atribuíbles a dito estilo.

O longo século barroco (1550-1750): a transición ao capitalismo pleno: Logo dun século marcado por unha forte expansión económica e territorial, na volta do ano 1550 unha serie de acontecementos, entre os que cómpre sinalar as paces de Augsburgo (1555) e Cambrésis (1559), anuncian o inicio dunha nova fase histórica caracterizada pola perda de hexemonía da monarquía hispánica fronte ás novas nacións emerxentes. Velaí están os Países Baixos, que proclaman a súa independencia mediante a Acta de Abxuración de 1581, confirmada logo dunha longa ‘guerra mundial europea’ á que pon fin o Tratado de Westfalia (1648), que marca o inicio da hexemonía da Francia absolutista, lembremos aquela afirmación de Luís XIV perante o parlamento francés en 1655: “o estado son eu”, e logo dun período de fortes tensións socio-políticas, da Inglaterra parlamentaria que xorde da Revolución Gloriosa de 1688.

René Descartes (1596-1650).

As manifestacións culturais nun tempo de transición: Como herdeiros da Ilustración, adoito evocamos o barroco nun sentido despectivo, asimilándoo cun tempo escuro e supeditado á fe relixiosa, fronte á racionalidade ilustrada, unha idea que vén reforzada pola consideración da arte barroca como un vehículo de expresión da ‘gloria de Deus e da Igrexa’. Porén, o desenvolvemento cultural barroco é unha consecuencia inevitable da crise do antropocentrismo renacentista e un paso necesario para o desenvolvemento intelectual do século ilustrado. Neste sentido, o pensamento filosófico, político e relixioso, así como as expresións artísticas e literarias deste tempo, expresan unha mesma reflexión arredor do ‘home’: un ‘home’ que xa non é o centro do mundo e que comeza a ser percibido como unha máquina (mecanicismo determinista biolóxico, velaí o Tratado do home (1633), de Descartes, inicialmente pensado como un capítulo final d’ O mundo, obras publicadas postumamente en 1662 e 1664, respectivamente) que forma parte dunha estrutura social complexa (atomismo social, velaí o Leviatán (1651), de Hobbes).

Galileo Galilei (1564-1642).

Neste contexto, desenvolveuse un pensamento científico que perseguía a busca da verdade, polo que se asistiu á sistematización do traballo científico e a unha interesante reflexión epistemolóxica que xirou arredor do empirismo, defendido por Bacon (1561-1621) na obra Novum organum (1620), e o racionalismo, exposto por Descartes, quen estableceu o seu fundamento teórico no Discurso do método (1637). Paralelamente, desenvolveuse unha intensa actividade científica no eido da medicina da man de Harvey (1578-1657), Malpighi (1628-1694) ou o mesmo Descartes (1596-1650); da astronomía, sobre todo unha vez que Galileo (1564-1642), quen inaugurou a astronomía como un novo continente científico trala publicación do Sidereus nuncius (1610), polo que foi condenado pola Igrexa católica; da física, un campo no que salientaron Galileo, Torricelli, Huyguens e fundamentalmente Newton (1642-1727), que culmina un século de observación da natureza coa súa obra Principios matemáticos da filosofía natural (1687); e da química, que adquire carta de natureza trala publicación d’ O químico escéptico (1661), de Boyle (1627-1691), que pon fin á tradición alquimista.

Isaac Newton (1643-1727).

Se a ciencia perseguía á verdade, a arte e a literatura serán a expresión da angustia dun ‘home’ dubitativo ante a fe e as certezas descubertas pola ciencia.

Poder e natureza

A medida que avanza o longo século barroco, o ‘home’ asiste a varios procesos políticos (reafirmación do poder fronte ao individuo), relixiosos (a idea dun Deus omnipotente sae reforzada, tanto nas igrexas reformadas como na católica tridentina) e científicos, que provocan un sentimento de indefensión e vulnerabilidade.

Neste sentido, a arte, a música e a literatura, que serán o vehículo que mellor exprese ese sentimento, ten que cumprir dúas funcións principais: ser expresión do sentimento popular, polo que ten que ser próximo ao seu sufrimento e mostrar a dura realidade das persoas máis vulnerables e indefensas (os mendigos de Murillo, as vellas de Velázquez...) ao tempo de mostra tipos humanos pouco exemplares (o hipócrita Tartufo de Molière, o Don Juan de Tirso de Molina ou a Lady Macbeth de Shakespeare...), isto é, ten que ter un carácter didáctico e pedagóxico. Ao mesmo tempo, ten que mostrar a grandeza do poder tanto civil (grandes palacios, como o de Versalles, ou os pazos da fidalguía galega) como eclesiástico (fachada do Obradoiro) e a fonte da razón e da natureza humana, que non é outra que Deus.

A xustificar ese poder e a existencia de Deus dedicaranse os pensadores barrocos, tanto no eido da política (Bodin, Hobbes, Bossuet...) como da filosofía (Descartes, Spinoza...).

Esta es una noticia premium. Si eres suscriptor pincha aquí.

Si quieres continuar leyendo hazte suscriptor desde aquí y descubre nuestras tarifas.