Síguenos en redes sociales:

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Maria Victoria na adolescencia. // Fotos: cortesía de editorial galaxia.

Entre a nenez e a madureza

A obra infantil e xuvenil de Mª.Victoria Moreno

María Victoria Moreno Márquez foi unha defensora activista da lingua de noso, que ela adoptou como propia desde a escritura, a docencia, a actividade pública e mesmo privada, como se pode seguir polas súas declaracións públicas e escritas, e polas reflexións de estudosos da súa vida e obra.

A súa produción literaria para os máis novos iniciouse en 1972 co conto infantil Crarisca e o luceiro, 2º premio do Concurso "Contos Infantís O Facho", incluído en Mar adiante (Ediciós do Castro, 1973). Seguiu escribindo contos para ese lectorado ( O Cataventos, A festa no faiado, Brétema) e tamén poemarios (¿ Un cachiño de bica?, ¿E haberá un tirón de orellas?, ¡Xa non teño medo!, O derradeiro, Eu conto, ti cantas (Xerais, 2005) puido chegar a velo, nel acollía dous dos anteriores e "Can branco, can negro". Achegouse aos adolescentes, a eses lectores de fronteira entre a nenez e a madureza (Leonardo e os fontaneiros, Anagnórise, Guedellas de seda e liño) e tamén realizou traducións a partir do galego, castelán, francés e catalán, linguas que dominaba. Un conxunto de obras que posibilitaron a emerxencia da LIX galega.

As súas obras caracterízanse polos personaxes variados, simples e cariñosos que participan nos seus escritos. Un grupo de seres e obxectos relacionados co mundo infantil e xuvenil; lirismo, tenrura e crítica social; marcado moralismo con mensaxes recorrentes en contra da escola tradicional, a vaidade, a ruindade, poñéndose a favor do trato digno dos animais, mensaxes artelladas dentro dunha ética cristiá progresista baseada no principio do amor universal, pero a moralidade que respiran os personaxes e peripecias é, case sempre, unha moralidade que está, como dixo Xesús Alonso Montero, "nos ósos, no miolo dos relatos, e non pegada, como follas de entroido, ó eixe das narracións"; a escola, o mar sempre aparecen; en Leonardo e os fontaneiros practica novos recursos narrativos en liña con outras literaturas e coleccións como "Elige tu propia aventura"; apela ao lector con pronomes de solidariedade, en busca de cohesión íntima co narrador; a lingua que emprega está chea de xogos lingüísticos característicos do lectorado ao que se dirixe pero sen concesións; os contrastes, é dicir a dobre mirada dos comportamentos humanos son moi do seu gusto.

Chaves poéticas que permiten identificar a obra dunha autora dotada de formación filolóxica sólida; dunha docente vocacional que soubo ofrecer ferramentas de grande utilidade para crear lectores competentes contaxiados pola súa forma de ler e abrir liñas de investigación. Unha defensora da boa literatura que denigraba dos que a deturpaban con moralinas, sen se fixar en recursos literarios que, como docente e escritora, ela tentaba transmitir.

Un labor pioneiro

  • O labor pioneiro de María Victoria na LIX galega evidénciase se nos fixamos nos contextos nos que se publicaron as súas obras e recordamos a nosa historia desde os anos setenta á primeira década do século XXI. Contextos nos que, por fin, a Ditadura se ablandaba e se iniciaba a Democracia. A renovación pedagóxica era unha materia pendente que urxía, pois os cambios lexislativos e sociais eran inminentes. Entre eles son de salientar a escolarización e a incorporación da muller ao mundo laboral. Tendo en conta eses cambios, comprenderase a relevancia de cada unha das obras de María Victoria, tanto as propias como as traducidas, pois tentan achegar novidades e introducirse na cerna dos lectores. Por todo, podemos afirmar que é unha escritora pioneira, que se converteu en clásica contemporánea, pois soubo traspasar os tempos e seguir sendo actual, a pesar de se considerar primeiro docente, en caso de ter que elixir, como manifestou en varias entrevistas e traballos. Foi pioneira porque deixou patente que a literatura é imprescindible para que os máis novos e todos os mediadores, sobre todo os encargados da lectura orientada e recreativa, cambien de actitudes, se emocionen polo saber, respecto do outro, liberdade, se doten de competencias emocionais, que tan ben se transmiten desde a boa literatura que defendía. Por iso, apostou por temáticas innovadoras e precisas cun bo facer, propiciado pola súa cultura, as súas lecturas, a súa formación en xeral que vibra detrás de cada liña, de cada verso que escribiu.

Esta es una noticia premium. Si eres suscriptor pincha aquí.

Si quieres continuar leyendo hazte suscriptor desde aquí y descubre nuestras tarifas.