Síguenos en redes sociales:

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Miguel Anxo Fernán-Vello, Manuel María e Xavier Seoane.

LETRAS GALEGAS 2016 - MANUEL MARÍA

Amor e realidade

Manuel María, poesía en coalición

Escribir poesía entraña, queirámolo ou non, un acto de desprotección. O artista, aínda que non renuncie á cordura, cando transforma en verso a súa emoción, deixará filtrar, mesmo involuntariamente, as fisuras do seu ser. Ou aínda, as súas íntimas fracturas. Isto é, os asombros e as feridas que nos forman. A escrita, para Manuel María, constitúe unha situación extrema, aquilo que oscila entre a embriaguez das imaxes e a avidez das músicas que se propagan no ar. Escribir é reencontrarse, mais tamén perderse polo labirinto do eu e mais da vida, polo confuso dédalo das palabras e a sintaxe, polos meandros da alma en convulsión.

Sen dúbida o candor é o elemento central da poética de Manuel María. O creador desexa habitar un espazo primixenio exento de maldades (da moral, da económica, da tecnolóxica). O home humillado por unha sociedade de consumo que o subxuga e mutila soña con retornar á natureza primordial e procura en van (como a cultura occidental desde a Ilustración) recuperar ese home perdido. A poesía, para el, encarna este propósito.

O segundo fío condutor de toda a obra manuelmariana é a paixón. Nada escapa ao seu frenético poder: o momento enardecido, a fuga de si mesmo, o fastío de vivir. Podemos comprobalo nas páxinas de Morrendo a cada intre, o seu libro auroral. O protagonista dos poemas, en delirio furioso, proclama o seu desprezo a un sistema social que o degrada e que, simultaneamente, o quere desposuír da súa identidade inocente: "Agora teño vinte anos cumpridos e esquecín os números;/son un tolo e absurdo estudante de Filosofía/que adeprendo nomes mortos". O berro de protesto do chairego ecoa fondamente no seu proprio corazón: "Se escribo estes poemas/é pra poder librarme/deste odio fatal que levo dentro/como unha maldición de Deus omnipotente". Temos aquí a expresión dunha experiencia que se nos revela misteriosa e humana a un tempo: o acto e a palabra, e o seu nexo de unión, a paixón desmedida.

No noso autor cohabitan, desde entón, o inconformismo, a decepción nihilista e as audacias expresivas. Dito noutras palabras, a colisión do amor coa realidade. Da descuberta da súa aridez emana, en Advento, unha dor quintaesenciada: "Ábreme o cáncer podre do teu peito e dime como deixas nos bares/a túa vida pequena, sen paixóns transcendentes". A partir deste momento, a empresa do poeta será achar unha luz que o complete e o redima: o outro. Con alento bíblico atopamos un ti que atenúa as intemperies do cosmos: "Ven a min cos teus soños/porque eu tamén me sinto naufragar no pulso das noites que nos tragan".

Por iso en Terra Chá descubrimos un desconsolo xeográfico: "Os cans, entre as casas, a folgar,/ladrando por ladrar". Para chegar, en Documentos persoais, ao sarcasmo grotesco: "Prohíbese, por orde da Alcaldía,/que medren porque si/as rosas no xardín municipal./.../Prohíbese tamén derramar bágoas./Pódese chorar só cando hai sequía/pra que non fiquen baldeiros os pantanos./.../Están fóra da Lei/as estrelas, a Primavera,/as froles e os paxaros". A partir de aquí nacerá o seu inquebrantábel compromiso político, a ansia de participación e de transformación social. Isto é, a coalición do amor coa realidade.

Con acertos e con desacertos, con solidariedades e con perplexidades, o poeta lírico establece o seu diálogo co mundo. E propón, apaixonadamente, subvertelo coa pálida arma dos seus versos. Algo que o emancipe da morte e da inxustiza. Da soidade do ser humano no universo, á comuñón cos astros que o compoñen e dos seres que o habitan. Apagar o escenario violento da cidade, restituír a alegría. A poesía, entón, non deixaría de ser un dos máis desprotexidos sitios da existencia dun home, mais tamén un dos seus irrenunciábeis paraísos.

Esta es una noticia premium. Si eres suscriptor pincha aquí.

Si quieres continuar leyendo hazte suscriptor desde aquí y descubre nuestras tarifas.