Síguenos en redes sociales:

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Da fráxil natureza da Historia

As mil e uma noites de Miguel Gomes, o desolador volume 2 do proxecto que é candidato aos Óscar

A suposta elocuencia da imaxe fixa ou en movemento maniféstase inútil desde o intre mesmo en que é incapaz de describir a Historia. A experiencia da súa visualización non demostra nada. Mirar a foto dun camión sobre o que se amontoan os cadáveres desnutridos de seres humanos non provocaría en nós unha reacción tan profunda de non existir o pé de páxina que a ilustra. Por todo isto, e porque cre na capacidade do cinema para transmutar o real en irreal, Miguel Gomes (1972, Lisboa) tomou a decisión de vingarse da grande mentira dos historiadores e cronistas filmando As mil e uma noites.

No verán de 2013 o director de Tabu (2012) decide iniciar un percurso polo seu país, Portugal, desbaratado pola crise, arruinado pola neglixencia e a melancolía. Acompáñao un pequeno grupo de xornalistas (María José Oliveira, Rita Ferreira e Joao de Almeida Dias), os argumentistas Mariana Ricardo e Telmo Churro, unha trupe de seis actores e actrices itinerantes e o afamado director de fotografía, Sayombhu Mukdeeprom. Os propósitos son, por un lado, aproveitar todos aqueles acontecementos que impacten na súa sensibilidade para, filmando dentro deles, reiventar unha outra realidade; e, por outro, arremeter contra o modelo padronizado do cinema comercial americano, subvertendo os seus principios para xerar algo atípico e radical, pero emocionalmente ricaz. Unha especie de negociación entre o real e o imaxinario que a fins do verán de 2014 dá como resultado unha triloxía capaz de profanar algunhas das nosas certezas como espectadores, lembrándonos que no cinema estamos sempre a expensas do inesperado.

Os filmes inspíranse na estrutura do libro máis famoso da literatura árabe, mais non son unha adaptación del. No Volume 1, O inquieto un realizador, o proprio Miguel Gomes, proponse construír ficcións a partir da miserábel realidade que vai vendo. Consciente da súa impotencia para atopar un sentido ao seu traballo, foxe covardemente, dando paso á crónica da bela Xerazade: "Oh venturoso Rei, fui sabedora de que num triste país entre os países, onde se sonha com sereias e baleias, o desemprego propaga-se. Em certos lugares, a floresta arde noite dentro apesar da chuva que cai; homens e mulheres anseiam por lançarem-se ao mar en pleno inverno. Por vezes há animais que falam embora seja improvável que os escutem..."

O Volume 2, O desolado, candidato aos Óscar 2015, posúe unha estrutura máis elaborada e musculada que o anterior. Nel nárrase como a desolación que invadiu aos homes fixo que unha xuíza aflita chorase en lugar de ditar sentenza, que un asasino á fuga deambulase pelas terras interiores durante máis de cuarenta días, soñando con putas e perdices, e que para os moradores de Santo Antonio dos Cavaleiros en Lisboa a única ligazón sentimental fose un can chamado Dixie, cunha enorme vontade de os amar e aínda unha maior de os esquecer.

No Volume 3, O encantado, Xerazade dubida de poder seguir contando historias que agraden ao rei porque o que ten que contar pesa tres mil toneladas: "Oh venturosos Rei, fui sabedora que em antigos bairros de lata de Lisboa, existía unha comunidade de homens enfeitiçados que, com rigor e paixao, se dedicava a ensinar pássaros a cantaar". Se o primeiro volume preparaba o espectador, explicándolle o proxecto e o segundo falaba das almas penadas e solitarias, o terceiro é redentor. Logo de pasar pola perda, a combatividade, a recriminación, a impotencia e a derrota, o país vese ao espello e ve que sobrevive. Son os passarinheiros, O Chapas, Quiterio, Miguel Mestre e Ribeiro (ex-reclusos, habitantes do gueto) os que deseñan o camiño, mesmo cando o seu particular xeito de resistencia sexa criar paxariños na casa para os ensinar a cantar: unha paixón improbábel, sen obxectivo práctico ou recompensa obvia, a non ser o puro pracer estético.

Ese xogo chamado cinema

  • Para Miguel Gomes, o cinema supón ás veces unha prolongación da vida e ás veces a vida mesma. Ao comezo da súa carreira traballou durante cinco anos como crítico cinematográfico para o xornal Público, sen darse conta de que co tempo remataría namorándose do obxecto da súa análise.Cando en 1999 colleu a cámara para rodar a súa primeira curtametraxe, coñecía perfectamente todas regras que pensaba saltar. Entretanto non é soamente unha historia de amoríos entre tres adolescentes que buscan estar a soas en tan lugares pintorescos como un campo de fútbol ou unha piscina. Tamén fala da suspensión do tempo durante a xuventude e do difícil que resulta verbalizar o que queima no peito.Intervalo de Natal (2000) podería ser o vídeo doméstico de calquera familia, se non fose porque nel están todas as familias do mundo e porque non é caseiro. 31 (2001), o seu terceiro título, retoma o universo da adolescencia e do valor da identidade nun relato de liortas entre tribos urbanas.En 2002 chega Kalkitos e con el o desconcerto e a perplexidade. A historia dun xove que, aparentando vinte anos, declara ter dez para poder xogar con outros nenos, non deixa indiferente a ninguén. Nin sequera o crítico aleman Olaf Möller se resiste á tentación de preguntar: "What the fuck is Kalkitos?". É es ti quen mo preguntas?", debeu pensar Miguel Gomes mentres respondía serenamente, "é un remake d'O Mago de Oz"

Esta es una noticia premium. Si eres suscriptor pincha aquí.

Si quieres continuar leyendo hazte suscriptor desde aquí y descubre nuestras tarifas.