Más allá de las clásicas letras de sátira política, las comparsas del Entroido de Moaña consiguieron este año poner sobre la mesa el machismo presente en la . Sobre todo a través de las comparsas Follas Novas y D'elas, integradas exclusivamente por mujeres.

Dejan atrás la broma propia de estas fechas para clamar contra la inseguridad que sufren las mujeres víctimas de asesinatos o violaciones como el estremecedor caso de las fiestas de San Fermín. El gobierno local, la ola de fuegos forestales, o acusaciones por el incendio del astillero de Casqueiro son algunos de los temas más repetidos.

Las comparsas de Moaña, que ayer actuaron en un festival organizado por el Concello en el IES As Barxas, no dejan títere con cabeza con sus letras de este año. Sin embargo, las más destacadas son las que critican abiertamente el machismo.

Así, la comparsa Follas Novas, integrada exclusivamente por mujeres, está triunfando con una canción que arranca con los siguientes versos:

Hoxe saín a andar, era de noite e tiña medo (...)Chámame paranoica.

Non é que sexamos nós,nin a nosa vestimenta.

Son os demos machistasdesta sociedade noxenta.

Hoxe vimos cantar para darlles voz ás nosas compañeiras.

Que non queden no olvido e que as súas historias sexan as derradeiras.

Que non se nos cuestionese abrimos ou pechamos as pernas.

Porque, a fin de contas,se dicimos non, ese non se respecta.

Sobre la violación de La Manada en San Fermín, la comparsa femenina D'elas se pronuncia también de forma contundente en una letra:

O que pasa en España é unha puta vergoña.Non podemos vestirnos nin unha falda corta.Seica provocamos ao pasar diante deles.Xa non respectan nada e menos ás mulleres.Se fala de violar coma se fora normal.Manada de borrachos que se cren Superman.Despois de tantos meses agora saiu o xuízo.A pobre rapaza aínda vai ser condenada.

Sobre la vida municipal no se libra nadie. El tema más recurrente fue el del incendio del astillero de Casqueiro. Así lo narra la comparsa Sen tempo non era:

Canto máis che vexo máis eu choroe con lágrimas nos ollos,observamos como ardeo Casqueiro sen parar.Chéirame que foi unha gaivota,carroñera e cochambrosa,co seu niño alí pretiño,plantou lume pa josar.

Al gobierno local también le alcanzan las críticas. D'elas alude directamente a la alcaldesa con la siguiente canción:

Eu non sei, non sei como deixaches,subir, subir a vexetación.Temos O Rosal cheo de ratos.Aínda así, así nin se rozou.Que é iso de andar deixando O Rosal a monte?Ai! Leticia non queremos bosques.

La misma canción alude al concejal de Cultura por la iluminación navideña:

Esta navidades que pasada,con tanta luz no axuntamento.E alghún que outro mareado,entrou no concello preguntandoPonme un cubata aquí, xa me estás tardando.Ai! Salviña únete ao sarao.

Pero la gran "estrella" de la política local en estos carnavales es el concejal de XM, Javier Carro. Desde Os Loboghaitas le dedican estos versos:

Aburrido do mexilón,o meu momento xa cheghou.Dun partido son fundador,e aghora todos van saber quen son.Cun escaño vou sobrado.

La comparsa Animodo, por su parte, se refiere a Carro en una de sus canciones:

"Eran las doce de la mañana.Un politisian, un obrero.Sin notarse a súa presenza,andivo a ser un reportero.De primeiro houbo empanada,de segundo un pouco mero,Porque ninguén se queda quieto,sacando un tupper do colexio".

Más allá de la política municipal, la ola de incendios del pasado otoño es un tema recurrente en las letras de la mayoría de las 12 comparsas que desfilan por Moaña. Animodo canta:

"A xente loca a tirar de capachosesa foi a única soluciónpara combater esa gran debacleque lle tocou á nosa nación.Agora incendios, chapapote antes,con poucos medios e moitos collóns,sacrificando as súas vidas,sen contrato e con corazón.

Por su parte, Sen tempo non era alude al tema en otra canción:

Máis lumes non,nin porcos con garrafas de gasolina.Non máis xente sen durmir noite e día,por salvar o máis bonito da súa vila.