26 de abril de 2009
26.04.2009

Da terra asoballada, e artista

Pintores, escultores e fotógrafos do Salnés dirixen a súa mirada á figura de Cabanillas

26.04.2009 | 02:00
A mostra atópase no Museo Etnográfico e do Viño de Cambados.

Os versos de Cabanillas naceron en moitos lugares diferentes, dende La Habana ou dende Santiago. Pero o seu Cambados natal sempre os percorreu todos, dende a primeira a última liña, coa grande vagaxe de cultura e de historia que no poeta tiña deixado. Encadrado na chamada "Xeración entre dous séculos", Cabanillas é un bebedor directo das Irmandades da Fala. O poeta da raza significou moito para Galicia e para a xeración do espíritu galego, e durante este ano os seus veciños devólvenlle o favor cun sincero homenaxe dende o século XXI.

Música, pintura ou literatura, calquera rama do arte bebe e ten bebido sempre, de algunha extraña maneira, da realidade. Dende as pinturas máis apegadas á paisaje que recolle o ollo do ser humano ata as máis abstractas que nacen, directamente, do máis fondo da imaxinación, as referencias e influencias sempre foron chegando do mundo que nos rodea. Del e da súa historia.

Cabanillas retratou coa súa pluma o mellor de Cambados e da ría que bañaba as súas costas. A torre de San Sadurniño, o muiño das mareas ou o paseo da calzada influiron no poeta arousán e se colaron na súa obra sen case querelo, para acompañalo despois no resto das súas viaxes. Gracias a sua literatura, o pobo natal de Ramón Cabanillas e a comarca do Salnés foron levados xunto ó caderno do xenial escritor por toda Galicia adiante. Foi ilustre na súa casa mentres viviu e converteuse no máximo estandarte de Cambados xa morto.

Máis a poesía e demais artes seguiron co seu camiño despois da que Cabanillas deixase a Terra, igual que fixeran mentres ainda non chegara o poeta da raza. Pero cunha grande vantaxe, os artistas de agora contan coa influencia inesquecible de don Ramón. E pintores, escultores e fotógrafos uniron os seus esforzos na exposición "Entre miradas", unha das pezas clave de todo o entramado cultural que ten xerado o "Ano Cabanillas".

Dende O Salnés para O Salnés, esta mostra leva aberta dende principios de mes no Museo Etnográfico e do Viño de Cambados. E alí permanecerá ata o primeiro día de xuño. Unha veintena de pintores, media ducia de escultores e tres fotógrafos buscaron coa súa mirada a mellor forma de retratar o pobo do albariño e o seu poeta máis recoñecido.

Olladas abstractas e máis realistas, dirixidas sobre a obra de Cabanillas, a súa figura ou o seu amplio imaxinario. Sen dúbida unha boa forma de empeñar o tempo libre para aqueles ós que desfruten das artes plásticas. No elenco de pintores están Xaquín Chaves e o seu experimento co pincel, Eduardo Baamonde e as súas técnicas de ilustración, o volume que sobresae do lenzo de Guillermo Pedrosa ou a extrema simplificación de Manuel Busto. As referencias claras ó inconfundible rostro de Ramón Cabanillas atópanse xa nos cuadros de Xandre Otero ou Lino Silva, ámbolos dous bós mestres do retrata. O color esaxerado e tridimensional de José Ramón Costa destaca no medio da mostra, poñendo sobre a mesa aqueles símbolos máis afamados de Cambados, como a súa torre de San Sadurniño.

Xulio Gayoso, recoñecido ilustrador para editoriais como Kalandraka ou Xerais, tamén leva a Cabanillas na súa pintura e, como non, o retrata na súa omnipresente Calzada. Por último os retratos máis realistas corresponden a Evaristo Oubiña, que prefire coller ó poeta da raza xa con moitos anos de experiencias ás costas, e Luís Pazos, que o elixe xoven, con moito dos seus camiños ainda por percorrer.

Madeira e escaiola, e materiais menos tradicionais, enchen o espazo adicado á escultura. Francisco Pazos e Francisco Vaamonde prefiren ó busto máis tradicional e escolleron para representar a súa arte as talls en madeira, mentres Manolo Paz optou pola escaiola pintada para retratar ó poeta.

A tradición máis fonda da que bebeu Cabanillas aparece nas 3 fotografías que buscan un pequeno oco entre as artes máis tradicionais. Damián Gayo, Jacobo Gayo e Mosé María Gayo, preferiron unha mirada máis intimista hacia o máis profundo dos poemas do cambadés. A gaita como eixo da cultura musical galega e o mar e as súas ondas como paisaxe central da obra de Cabanillas.

Ó final, non son máis que case 30 miradas individuais sobre unha mesma cousa, con resultados tan sorprendentes que paga a pena deixarse caer por Cambados para velos.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook

GALICIA EN VINOS

Galicia en Vinos

Todos los vinos de Galicia

Consulta aquí todos los vinos de las cinco denominaciones de origen de Galicia


Enlaces recomendados: Premios Cine