El 19 de julio de 2004 es una fecha que forma parte de las vidas de Elena Estévez y Félix Juncal. Los dos tienen recuerdos muy similares de aquel día y de las jornadas previas. "Días moi intensos e tensos", concuerdan ambos. Los dos fueron la cara y la cruz de una moneda llamada moción de censura: Estévez, del PP, se convirtió en la primera alcaldesa de Bueu, y Juncal, del BNG, en el primer alcalde del municipio y de la comarca de O Morrazo en sufrir una moción de censura. Aquel hecho fijó un antes y un después en la historia política reciente del Concello y marcó durante bastante tiempo la vida y las relaciones entre los miembros de aquella corporación municipal.

Hoy, diez años después, las viejas heridas parece que han cicatrizado y las relaciones de cordialidad se han recompuesto. "Agora vivo apartada da primeira liña política, e aínda que sigo atenta á vida municipal miro os toros dende a barreira", cuenta la exalcaldesa Elena Estévez. Una década después defiende aquella decisión. "Non me arrepinto, o PP fora a lista máis votada, tiña sete concelleiros e estabamos lexitimados. Foi unha situación difícil e asumimos as consecuencias. Seguramente outros partidos nas mesmas circunstancias farían o mesmo", afirma. Por su parte, Félix Juncal confiesa que "aquilo foi algo que non lle desexo a ninguén e non me gustou ter que vivir esa experiencia. Pero tocoume aprender a vivila e a superala". También responde sin dudarlo a la pregunta de si se ve a sí mismo presentando una moción de censura: "Non o faría nunca", zanja de manera rotunda.

La moción de censura llegó apenas un año después de que Félix Juncal fuese investido alcalde y tras la decisión de los dos concejales de sus socios de gobierno, Independientes por Bueu, de abandonar el ejecutivo. Después de unas semanas los independientes acordaron con el PP la censura, que colocó a Elena Estévez en la Alcaldía. Ella ni siquiera había sido la cabeza de lista en las elecciones de 2003 y tuvo que asumir la dirección del grupo municipal después de la dimisión de Santiago Barros."Pódese dicir que marcou un antes e un despois. A vida pública, e non só a política, convulsionouse e produciuse unha fractura por ese debate", recuerda Juncal.

Aquella situación convulsa se reflejó en el ambiente de aquel pleno celebrado el lunes 19 de julio a mediodía. "O pleno era ás doce, pero lembro que nós entramos no salón de sesións ás oito da mañá para evitar tensar aínda máis a corda", rememora a su vez Estévez. A pesar de todo, al acabar ella y los dos ediles independientes, Belarmino Barreiro y Aurora Cerviño, tuvieron que salir escoltados y aguantando todo tipo de improperios. "Pouco a pouco as cousas foron volvendo ao seu cauce, pero aíndo gardo escenas que doen: coñecidos insultándote, tirándoche moedas ou tentando empurrarte polas escaleiras... Pero ao final creo que chegou un momento no que todos fixemos borrón e conta nova", cuenta la exregidora.

"Nós percibiamos que tiñamos un apoio social moi importante, a xente trasladábanos ese apoio e cariño e pola nosa parte tentamos transmitirlles un sentimento de calma, de tranquilidade e de confianza no futuro", cuenta recordando aquellos momentos Félix Juncal. Pero después de la moción de censura aún quedaban tres años de mandato municipal por delante. No fueron fáciles ni para unos ni para otros. "Dende o PP eramos conscientes de que tiñamos que negociar para sacar os asuntos adiante no pleno e houbo momentos difíciles. Agora o vexo como unha experiencia política e persoal que me axudou a verme facendo frente a situacións complicadas e sacando adiante proxectos, cos seus acertos e cos seus erros", manifiesta Elena Estévez, que no desaprovecha para recordar que al final el campo de fútbol de A Graña se construyó en la ubicación defendida por el PP. Por su parte, Félix Juncal asegura que "a nosa intención foi fuxir dunha oposición belixerante, que entendiamos que non conducía a nada".

Aquella moción de censura dio paso a dos mandatos consecutivos del BNG con mayoría absoluta, la segunda con un apoyo histórico y 12 concejales sobre 17. ¿Consecuencia de aquel 19 de julio de hace diez años? "Estou convencido de que algo tivo que ver. Pero sobre todo foi a lectura que fixo o BNG, a serenidade coa que se afrontou aquel reto, a tranquilidade para percibir o que nos trasladaba a xente e ser leais aos intereses xerais e que se percibise que o BNG traballaba dende había anos na defensa dos intereses públicos", argumenta Juncal. Elena Estévez también entiende que hay cierta relación. "Probablemente a primeira maioría foi a reacción da xente despois de todos os problemas dentro do PP, que puideron influir un pouco. Na segunda creo que máis ben os veciños valoraron un bo traballo e o funcionamento dun equipo de goberno", reconoce en favor del BNG.

El hoy alcalde, después de esas dos mayorías absolutas, admite que aquella experiencia le cambió, incluso a nivel personal. "Creo que serviu para que me achegase aínda máis á xente para compartir as súas preocupacións", cuenta. Por su parte, Elena Estévez reconoce que "síntome querida polos veciños, a xente segue lembrándose e podo andar tranquila por Bueu e Beluso. Non teño ningún reproche para ninguén. Podes gustar máis ou menos, pero en política nunca chove a gusto de todos", sentencia la alcaldesa de Bueu entre 2004 y 2007.