Detrás do catálogo

Así crean refuxios as enfermeiras de libros

Como damos co libro axeitado? Con Reme Vázquez e Auroa Prieto descubrimos o traballo esencial que conecta persoas e lecturas

As bibliotecarias Reme Vázquez e Aurora Prieto, durante a súa participación como xurado nos Premios Xerais de Novela 2025.

As bibliotecarias Reme Vázquez e Aurora Prieto, durante a súa participación como xurado nos Premios Xerais de Novela 2025. / FDV

María Bueno

María Bueno

Vigo

Tiña eu a teima de imaxinar as bibliotecarias infantís como arqueólogas de libros: mulleres que escavaban en silencio entre estantes coma quen busca reliquias, desenterrando palabras esquecidas ou redescubrindo tesouros literarios. Pero xa mo teñen dito: que non sexa tan antiga, que me quite esa visión romántica do pasado. Que hoxe en día, unha biblioteca é moito máis ca un arquivo estático de historias.

As bibliotecarias modernas non son só gardiás do saber impreso, que tamén; senón, e sobre todo, mediadoras culturais, acompañantes na aprendizaxe, facilitadoras da lectura e creadoras de espazos seguros nos que calquera persoa pode ser, pensar e sentir sen medo a ser xulgada. Se cadra exploradoras, de seguro aventureiras nun mundo cheo de posibilidades; abofé que enfermeiras, facilitadoras de remedios, dispensadoras de curas.

Lectura sen reverencias: o espírito libre da infancia

É o caso de Reme Vázquez, bibliotecaria infantil da rede de bibliotecas municipais da Coruña, quen conta que «desde pequena» estivo «moi ligada á lectura». 

«Ao ser unha nena do rural, sen outros nenos cos que xogar e coa biblioteca preto, todo me empurrou aos libros; ao seu poder para crear vínculos con outras persoas, para abrir novos escenarios, para levarme a outros mundos e vidas desde a aldea», explica.

Dito e feito, cursou Biblioteconomía e Documentación e despois fixo o Máster en Bibliotecas Escolares e Literatura Infantil por aquilo de «ter máis relación coas nenas e os nenos», que é onde, di, ela cre «que debe comezar a traballarse a lectura»: a idades canto máis temperás, mellor. 

Xa cho creo. Na rede de bibliotecas municipais da Coruña arrincan cos programas de formación de usuarios xa aos tres anos: a través de monicreques, contacontos e outras actividades lúdicas, a cativada vaise achegando á biblioteca ata convertela no seu lugar, un espazo no que poder medrar e ao que poder volver. 

«Claro! Chegan con tres anos e acaban vindo despois co mozo», ri Vázquez, que explica que, malia que hai un momento no que se apartan «porque empezan a ter moitas cousas ou porque marchan fóra», logo sempre volven porque a biblioteca forma parte do seu vínculo coa comunidade.

Aínda máis: Para Vázquez, se as bibliotecas son «espazos sociais e seguros, onde cada persoa é libre de ser e pensar sen ser xulgada ou condicionada, onde desenvolver o espírito crítico», a súa profesión, a de bibliotecaria, aseméllase máis á dunha mediadora coa lectura. «Como enfermeiras», vai improvisando e desenvolve: «Porque facilitamos ferramentas para que se aproveite máis a lectura e tamén moitas curas: a xente atopa paz, tranquilidade, información. Cada un aquilo que busca ou que lle falta».

Pero… como o fan? Nunca vos picou a curiosidade por saber quen —e, sobre todo, como— decide que libros entran nos estantes das bibliotecas? Que criterios se seguen para escoller entre milleiros de títulos e ofrecernos xusto o que buscamos incluso cando nin nós mesmos sabemos que é exactamente? 

«Fíxome na calidade literaria, na beleza estética, nos temas; pero, sobre todo, en que estea escrito e ilustrado desde o respeto pola persoa lectora», di Vázquez, e aclara: «Non me gustan as lecturas instrumentalizadas, as que pretenden adoutrinar. Fíxome máis nas que presentan a infancia dunha maneira moito máis irreverente, onde ten o seu espazo, onde non se lles di como teñen que pensar ou sentir».

Para compartir, crear comunidade e «facer vila»

«Estamos pendentes das novidades, do boca a boca… E tampouco poden faltar os contos clásicos, os de toda a vida: de aventuras, de imaxinación.Poñemos tamén énfase nos libros que traballan a educación emocional: pídennolos máis os pais, pero logo notas que aos nenos lles fan ben. Son como esponxas, todo o absorben», comenta agora Aurora Prieto Tarrío desde a Biblioteca Pública de Verín. 

O primeiro que fai cando lle preguntamos pola orixe do seu amor polos libros é sorrir. «Desde que era ben pequena, na casa da miña familia materna —sobre todo o meu avó— líase moito. Eu lembro ir á biblioteca con apenas cinco aniños; viña ler e quedaba aquí cos contos, sempre cun libro nas mans», conta desde o mesmo espazo no que de nena soñaba e que hoxe é o seu lugar de traballo. 

Todos os venres pola tarde, a biblioteca énchese de voces e imaxinación coa sesión habitual de contacontos e, ademais, ao longo do ano acolle actividades temáticas, visitas escolares e outras propostas culturais que converten o espazo nun punto de encontro vivo entre o coñecemento e a comunidade.

Especial ilusión nótaselle na voz a Prieto cando fala da «Noite Pirata», onde a cativada da vila e arredores xoga ao mapa do tesouro e mesmo queda durmir na… sala Pirata da biblioteca! «Facemos unha transformación total: adornamos todo como se fose un barco corsario. Esa noite dá moito de si, é moi especial!», ri e asinte triplemente ao seren preguntada polo papel da entidade á hora de facer vila: «Claro, claro, claro».

«Antes, a biblioteca era un edificio onde había libros, que xa estaba moi ben; pero hoxe ademais cumpre tamén a función de centro social con actividades: presentacións de libros, bibliorúas, contacontos, visitas escolares… Moito máis próximo e moito máis dinámico. A verdade é que a súa función cambiou moitísimo nestes últimos anos. Vén a avoa, o pai, o neto… xuntos para facer os deberes ou para pasar un bo rato lendo. Gústame moito cando veñen en familia», describe a profesional para pasar a apoiar a hipótese da súa colega de oficio Reme: «Mira, de cen persoas que poden vir á biblioteca ao día, 99 pídennos consello: estou triste, dáme algo que me poña de mellor humor; ou quero aprender disto; ou o que sexa. É unha responsabilidade, pero tamén moi enriquecedor. Da que falas do argumento da novela, xorden outros temas persoais. Terapeutas, psicólogas, enfermeiras, si… Estamos aquí para escoitar, acompañar e, sobre todo, compartir».

Tracking Pixel Contents