Libros destacados da semana

FdV / FdV
VV. AA.
A través da xanela
Íntima, literaria e fragmentaria
Fabio Rivas
«Como dicía, levo moitos anos en contra do que se dá por terminado. Agora máis ca nunca. Vin como o meu pai falecía da mesma doenza que eu padezo, convertido nunha estrutura ríxida de arame baixo as sabas.»
Con As obras póstumas o porriñés Diego Giráldez obtivo, o pasado 2024, o XLIII Premio Blanco-Amor de Novela. Non é este o primeiro dos galardóns que recibe, mais si o primeiro cuxo recoñecemento implica a publicación dunha súa novela ata o momento inédita.
A novela documenta os últimos meses de vida de Pilar Fonte, unha escritora con certa sona que, logo de ser diagnosticada cunha enfermidade dexenerativa e irreversible, decide ditar a que vai ser a súa derradeira obra. Este texto definitivo, que se nos presenta, por paradoxo, como póstumo en vida, ten tanto de autobiográfico como de testamentario; unha amálgama de memoria, reflexión literaria e mais de observación do cotián.
Desde unha ventá da súa casa, situada fronte ao sanatorio de San Simeón, Pilar asexa durante anos os enfermos residentes que pasean polo xardín e ese espazo entre a fiestra e o psiquiátrico actúa como unha sorte de fronteira, case irreal, entre a cordura e a demencia, entre a realidade e a ficción. A partir destes enfermos, a escritora foi construíndo unha serie de contos que nos fan lembrar a primeira obra de Giráldez publicada, Galería de saldos, un libro de relatos en que a cotiandade se reflicte nos protagonistas a través do espello da arte. A presenza do elemento metaliterario, do mesmo xeito que nestoutra obra xogaba coa metaarte, é ben salientable. Pilar reflexiona decote sobre a propia escrita e fainos cuestionar se cómpre escribir cando a un se lle aproxima a morte, ou mesmo se existe algo ao que chamarmos realmente autenticidade literaria.
Entendemos que un dos maiores acertos da novela está no ton. Giráldez escribe cunha voz que transita con naturalidade entre a melancolía e o humor sutil: ben nalgúns casos é doado detectar unha clara vontade estilística, ben noutras ocasións o carácter coloquial parece rescatado dun diario íntimo.
Por outra parte, a fragmentación e mais a renuncia deliberada a unha trama, se cadra, máis convencional, implica que a lectura requira certa esixencia. Non hai, entón, unha perspectiva moralizante nin se pretende ofrecer unha mensaxe obvia: a doenza, tanto a de Pilar como a dos internos, non xorde para crear un argumento lacrimóxeno, senón máis ben como unha condición que afecta á escrita, á memoria e incluso as relacións interpersoais. A morte non se exalta, mais tampouco se oculta. Todo vén pendurar en axeitado equilibrio.
Os equilibrios de poder
Prosa envolvente
Xosé Feixó
Nesta novela de 1982, de marcado carácter psicolóxico, Tove Jansson (Helsinqui, 1914-2001) explora a ambigüidade e os equilibrios de poder a través da relación entre Anna Aemelin, unha ilustradora infantil que vive illada na súa casa de campo en Västerby, e Katri Kling, unha moza seria, intelixente, acompañada dun pastor alemán. Katri, que coida do seu irmán Mats, desconfía da xente e renega de calquera expresión de cortesía. A relación entre ambas dá lugar a un xogo sutil, onde a axuda e o interese persoal se entrelazan de maneira difusa.
A novela tamén reflexiona sobre a soidade, a identidade, a relevancia do diñeiro e a necesidade de compañía, temas recorrentes en obras anteriores de Jansson, como O libro do verán e Solstaden. A autora constrúe unha prosa envolvente e sen artificios, dando vida a unha historia ambigua con personaxes ben perfilados, como a veciñanza de Västerby. Boel Westin, biógrafa da autora, destaca dela a súa enorme capacidade de traballo, reflectida na dinámica dos personaxes, sempre ocupados e en acción.
Este libro, moi recomendable, publicado por Hugin e Munin, traducido por Marta Dahlgren, afonda nos condicionantes sociais dunha pequena vila conservadora e invita a múltiples interpretacións sobre os acontecementos que se desenvolven na trama. Un relato que, desde o seu título mesmo, desafía certezas e suxire preguntas abertas sobre honradez e manipulación.
Diversión e mentes abertas
Colaborar cos iguais
María Navarro
Dende hai apenas un mes gozamos na nosa lingua de Non é unha caixa. É unha cidade, un volume que Kalandraka Editora vén de publicar na colección Demademora destinado a un público infantil e no que Antoinette Portis expande a idea do fomento da imaxinación e a creatividade nas crianzas.
A estadounidense coñecida por títulos como Isto non é -Not a box, Not a stick- xoga cun obxecto cotián como unha caixa facendo que se poida ver máis alá dun simple recipiente que serve para gardar, transportar ou protexer cousas para chegar a converterse nunha cidade con edificios, establecementos comerciais e demais mobiliario urbano capaz de albergar vida; só fai falla ter vontade e imaxinación.
Neste conto introduce, ademais, un interesante valor, negado ao comezo mais enriquecido cara o final, como é a colaboración cos iguais considerando que todo se volve máis pracenteiro se un é quen de integrar no seu proxecto a outros con obxectivos semellantes aos nosos, facendo boa a máxima de que todos suman, se todos colaboran e o que nun primeiro momento se reivindica como propio é mellor se se comparte.
O coello preséntase como inventor, a xirafa, as formigas e o camaleón axudan e constrúen e á cativada lánzaselle a mensaxe de que a diversión e a aventura non requiren de xoguetes complexos senón de mentes abertas e creativas e faise a través da palabra sinxela e do minimalismo visual baseado en ilustracións simples e moi efectivas que axudan a centrar a atención dende o comezo.
Entrar no bosque
Esencial e abstracta poética
Oriana Méndez
Chega Bosque, Premio de Poesía Victoriano Taibo 2024, para confirmar a excepcionalidade de Antón Blanco Casás na poesía actual. Dentro do cosmos do autor, o presente libro semella conformar unha sorte de díptico da man da súa anterior publicación, Voz do arqueiro (Chan da Pólvora), que afonda no imaxinario oracular e extático de Blanco Casás, unha sorte de territorio lunar habitado por inesperadas figuras arcaicas.
A neardenthalensis, coma o arqueiro, a pantera ou o paxaro, operan como emblemas dun tempo anterior á historia. Hai unha pulsión prehumana ou prelingüística que percorre os poemas do autor coma se falasen dende o fondo dunha memoria orgánica. O real aparece fragmentado en signos, vestixios; unha serie de recorrencias léxicas que se volven hipnóticas e dan conta dun sistema que se constrúe por irradiación máis que por liña argumental. Cada poema posúe un núcleo autosuficiente, mais o conxunto vínculase mediante un campo semántico común –a natureza e, nela, as pegadas dun mundo anterior– que se vai expandindo co avance da lectura.
Nesta poética esencial e abstracta, desprégase, non obstante, un eco panteísta: «no cerco das cousas anteriores, / na ruína que queda, / no río que encana, / unha forza prehistórica / lémbrase da lingua que che ardeu». A voz invoca e declara a través dun uso preciso da palabra e dunha economía expresiva que consegue enxalzar a imaxe. Formalmente, algúns poemas lembran á salmodia; outros, recrean o tempo do fósil no seu propio silencio. A cita final do libro —«logo mi veen ondas / al cor», de Rui Fernanditz de Santiago— rubrica, remitindo ao repertorio vizoso da lírica medieval tan influínte en Blanco Casás, un proxecto poético ilimitado.
- Un podólogo gallego señala los peores calzados para la fascitis: «Deja de utilizarlas, no sirven para nada»
- Un camionero en pruebas no va a trabajar por enfermedad, le dan la baja, la empresa lo despide y la Justicia la avala
- Una podológa gallega, contundente con llevar crocs en verano: «Lo ideal es que no las utilices»
- «Estoy preparando las maletas para mi viaje a la eternidad»
- Solo tres concellos de Galicia están «libres» de radón
- Las fiestas de Coia, canceladas de forma definitiva: no habrá ni verbena
- El ave que se «come» a la velutina
- La calle donde mejor se come en España está en Galicia y tiene 80 bares en 150 metros según la revista Viajar