Entre o real e o mito

O costumismo espiritual de Oliver Laxe

Oliver Laxe na rodaxe de «Mimosas».

Oliver Laxe na rodaxe de «Mimosas». / Arquivo

Héctor Paz Otero

Coa pretensión de impoñer un trazado máis nítido na difusa liña que separa o documental da ficción —liña coa que certa veta do cinema moderno amosa unha fascinación—, Oliver Laxe aludía a unha preciosa metáfora que comparaba o labor dun director de cine coa actitude dun cazador que sabe que leva a presa cara ao seu obxectivo, mesturado tal proceder cunha actitude, máis de pescador, que está a agardar a súa peza.

Esa dualidade entre a realidade —de certo, o cine de Laxe esixe un termo máis próximo a «o real» de Jacques Lacan— e mais a ficción —aquí, en troques, encaixa mellor a idea de mito—, e que de forma iniciática quedou reflectida na súa primeira longametraxe, Todos vós sodes capitáns (2010), documental que interactuaba coa pedagoxía da gramática audiovisual, semella acompañar a fulgurante carreira fílmica do cineasta galego nado en París.

Semellante dicotomía real-mito permite ao espectador realizar un percorrido zigzagueante que agora invade unha dimensión e agora invade outra, pero que sempre revela un tránsito desde o físico (real) ao espiritual (mito), en termos moi similares aos expresados décadas atrás por dous dos seus grandes referentes: Andrei Tarkovksi e Carl Theodor Dreyer.

Así acada Laxe, por exemplo, na súa segunda longametraxe, Mimosas (2016), amosar esa dualidade entre o mundo sensible e o mundo da alma, con esa caravana a modo de western (físico) que atravesa as montañas do Atlas (Marrocos) coa misión de trasladar un patriarca moribundo onde a súa aldea natal para a súa sepultura inminente.

Fronte ás formas do simulacro do real que presentan os medios de comunicación actuais ou o cinema convencional, o director galego propón unha percepción non emotiva da realidade a partir da reivindicación autoconsciente da forma reprodutora da sétima arte, como ese costumismo honesto do rural que enxergamos en O que arde, sobre todo nas escenas na cociña da casa da nai, que procuran o poder evocador da imaxe e dos silencios. Costumismo que vai máis alá nas escenas reais dos incendios, un contido documental que xa intentou filmar na súa curtametraxe París #1 (2008).

O que se converte, entón, en obxectivo primordial da cámara, é todo aquilo que semella carecer de importancia, porque cando todas as historias xa foron contadas, quizais sexa preciso observar os seus tempos mortos para capturar o que existe entre as imaxes. Este cine non pretende dar respostas ao espectador, senón formular preguntas e facelo partícipe da tarefa de desvelar o mundo.

O propio Óliver Laxe afirmou no seu día que desvelar «é unha palabra moi cinematográfica». É dicir; que para revelar algo, para dicir ou amosar algo, tes que ocultado. Ou sexa, que no cinema a maneira de ser máis comunicativo e claro co teu espectador, o xeito de facer que algo lle queda na alma, é a través do veo, da escuridade ou do misterio.

Con Sirat (2025), Oliver Laxe volve combinar, como xa fixera en Mimosas, unha travesía por escenarios nus e cheos de po, apegados a un esfera física, pero que conduce os seus protagonistas —un home e mais o seu fillo na procura da filla daquel, perdida nunha rave por Marrocos— cara a unha viaxe espiritual. O propio título da longametraxe, Sirat, significa en árabe algo así como «o camiño do inferno ao paraíso».

De novo a dualidade presente, e de novo o concepto de travesía. Podemos entender esta viaxe como algo contraposto ao que facía o personaxe pirómano de O que arde, quen despois de recuperar a súa liberdade e chegar á casa da súa nai no monte galego —coa horta, a leira, a cociña e unha proxenitora que nada máis chegar lle pregunta se el xa xantara—, sente que unha pulsión interna o leva a converter todo ese «paraíso» rural nun inferno, provocando un novo incendio capaz de arrasar con todo.

Curtametraxes

Antes de debutar coas longametraxes —catro películas premiadas todas elas no Festival de Cannes— Óliver Laxe iniciou o seu percorrido no universo cinematográfico con varias curtas que xa apuntaban, dalgún xeito, a súa singular mirada. No ano 2006, en colaboración con Enrique Aguilar, rodou en Londres E as chemineas decidiron escapar (2006), onde imaxes de máquinas antropomórficas semellan quereren destruír a paisaxe.

Máis tarde, en Tánxer, proseguiu con Suena una trompeta, ahora veo otra cara. Desta vez, a monstruosidade ven reflectida polas obras dos estadios de fútbol en Marrocos. Xa en Galicia, con París #1 realiza a última curta antes de introducirse no mundo das longametraxes. Tres proxectos documentais que, máis que un adestramento da técnica para un futuro cineasta, virían ser unha práctica para exercitar esa mirada propia que busca evocar significados alén da fisicidade das imaxes. Porén, antes de rodar a súa terceira longa, O que arde (2019), Laxe filmou outra curta documental no rural galego: O salvaxe leva o seu tempo (2018), filme composto de estampas da natureza e dun cabalo que está a ser domesticado en medio dun monte onde os muíños modernos executan o seu movemento cadencioso

Suscríbete para seguir leyendo

Tracking Pixel Contents