Creatividade polos currunchos

Apoloxía da música popular

Imaxe da portada do primeiro disco, «A Roda» (1977), do grupo homónimo, creado en Vigo.

Imaxe da portada do primeiro disco, «A Roda» (1977), do grupo homónimo, creado en Vigo. / Arquivo

Xurxo Souto

Agora que talentos da máis diversa condición andan enfeitizados coa pandeireta na man, cómpre reparar no que se sempre se obvia. Rosa e Adolfina Casás, dúas das artistas significadas este ano pola Academia Galega co Día das Letras, nunca subiron a un escenario. Nin sequera chegaron a ter unha pandeireta en propiedade. Adoitaban acompañar as cantareiras cun prato e un coitelo. Mais a súa arte emocionou á musicóloga Dorothé Schubarth dun xeito definitivo. Na marxe das marxes, lonxe da atención dos medios, ás veces agarda a marabilla.

Mulleres tocadoras das aldeas, referente maior da música galega contemporánea, até hai unhas poucas décadas absolutamente invisíbeis.

Velaí Eva Castiñeira, tamén distinguida co Día das Letras, de Agranzón, Muxía. Traballou na Coruña na limpeza doméstica. Nunca estivo integrada en grupo ningún. Nunha excursión da asociación veciñal O Loureiro de Visma botou a viaxe toda a tocar na pandeireta. Por casualidade, Martín Fernández Maceiras, directivo da discográfica Ruada, viaxaba nese autobús. Uns meses despois as pezas de Eva Castiñeira apareceron no disco Recolleita, volume I (1981). Só subiu unha vez a un escenario. Coa súa irmá Engracia foi convidada por Milladoiro a cantar nun concerto no Pazo dos Deportes da Coruña.

«As rapazas da Coruña / non é unha que son todas, / botan dous pares de media / pra facer as pernas gordas».

Actuación especialmente feliz, porque a melodía desta cantarea foi adoptada polo gran repentista Pinto d’Herbón e por iso, hoxe, todo o movemento da nova regueifa segue a improvisar ao son da «Danza» de Eva Castiñeira.

Nese disco, Recolleita,volume I, producido por Pablo Quintana, as gravacións de Eva vanse intercalando coas pezas -violín e voz – doutro artista extraordinario: Florencio dos Vilares. Un fito na historia da literatura occidental: coetáneo noso, finou en 1986. O derradeiro cego andante que cantou coplas e romances de feira en feira, antiguísima tradición que nos remite directamente ao propio Homero.

Outra gravación histórica -apoteose da canción popular- naceu tamén da casualidade. E foi no centro de Vigo. Andaba pola cidade un estudo móbil da discográfica Movie Play, o xornalista Xerardo Rodríguez comentou que na taberna da Viúda cantaban moi ben. Alí foron e alí rexistraron as cantareas do fato de amigos que ese día puideron ir tomar as cuncas: Esta gravación -unha única toma- ía converterse no primeiro disco de A Roda (1977). Tal foi a súa repercusión que a estes seareiros da Viúda non lles quedou máis remedio que constituírse formalmente como grupo. A Roda, os auténticos Dubliners galegos. Directamente da taberna ao vinilo. Referente maior da canción do pobo.

Axiña chegou a competencia: Campana de Pau, outro grupo de amigos cantadores, expresión máxima da tradición tasqueira de Noia. Mais competencia só discográfica, porque, malia as múltiples propostas de actuación, Campana de Pau nunca puido subir a un escenario. O seu espazo natural era a taberna. Todos cantaban moi ben, mais ningún sabía tocar un instrumento. Foi outro de Noia, Rodrigo Romaní (de Milladoiro) quen oficiou de produtor e buscou os músicos que os acompañaron na gravación.

Case sempre inadvertida polo mundo académico -porque non quere ou porque non sabe- a creatividade popular agroma por todos os currunchos.

«Que fixeches Periquete, / tes cabeza de león, / quixeches tomar Saint-Pierre / estilo Napoleón».

Seguimos na taberna. Esta vez o Lionardo, enriba do porto da Coruña. Alí escoitei hai anos esta repichoca. Fala da celebración dunha marea prodixosa de bacallau. Foi composta polo maquinista Blache -de Baiona- na propia illa de Saint-Pierre. Porque nos anos sesenta -aínda que ningunha antoloxía da poesía popular se decatou- tamén se cantaba en galego pola banda de Terranova.

A cantiga da conserva

«Queremos a suba, queremos cobrar, / queremos a suba para merendar»

Unha vez falei no Berbés das cantigas das operarias das fábricas de conserva. Inmediatamente unha señora de Teis botou esta cantarea. Non me sorprendeu. Aínda que ninguén o conte, dende Alfageme até La Pureza en Cariño, miles de mulleres ergueron os seus cantos nas conserveiras.

«Agora que estabamos ben, dabámolo por ben feito, / chega o camión do bonito a rebentarnos do peito»

Tal cantaba Maruxa, de Bueu, na Fábrica de Massó. E así parece que lle contesta Rosa, a Anaca, da Thenaisié do Grove: «Cala a boquiña, andá lixeiriña, non esteas a protestar / que como abra-la boquiña, mañá non vés traballar».

Si, as mulleres da conserva facían canción protesta. Cóntao Dionisio Pereira: «A finais do século XIX, na primeira folga do sector en Vigo, a resposta patronal foi terríbel: despediu as líderes, baixou os soldos e prohibiulles cantar. A cidade foi á folga xeral. Readmitiron as expulsadas, subiron os soldos e, dende entón, cantaron sen acougo». «Nesta fábrica Massó / estoume deixando a vida, / de tanto empacar sardiñas / teño as manciñas perdidas». Hai anos, con esta copla de Carmiña Mariño -de Cangas- descubrín un universo. Día das Letras, esta apoloxía da oralidade tamén ten de ser o tempo das cantigas da conserva!

Suscríbete para seguir leyendo

Tracking Pixel Contents