Preludio de Apocalipse

Cando o mel non caduca

O grupo Ibuprofeno na peza "O mel non caduca".

O grupo Ibuprofeno na peza "O mel non caduca". / Diego Seixo

Manuel F. Vieites

Nun informe iluminador pero esquecido, elaborado a petición da Unesco e titulado Os sete saberes necesarios para a educación do futuro (1999), Edgar Morin presentaba cuestións substantivas en relación á maneira en que se pensa e se establece o currículo na educación obrigatoria e na posterior, subliñando que esteamos esquecendo o esencial para atender o accesorio, o instrumental. Un informe moi crítico, para denunciar que malia algúns remendos na xerga que se utiliza na norma educativa, a escola segue a ser tan tradicional coma sempre, pois na práctica seguimos facendo o mesmo: acumular saber sen reconstruílo. Destacaba Morin a importancia dunha educación que forme en comprensión, incerteza, sustentabilidade, e moi especialmente en cidadanía planetaria, nun momento en que os desafíos que enfronta a raza humana son diversos e complexos. Amais da desaparición permanente e persistente de tantas especies, o hábitat que nos permite vivir neste planeta leva camiño de chegar a un punto que nos sitúe como unha especie máis en risco de extinción. Hai un momento en O mel non caduca, a peza de Santiago Cortegoso que presentamos, no que un dos personaxes afirma: “hai que desconectar..., saír desta cadea do consumismo”. Palabras sabias en tempos de gasto e desperdicio sen fin, en vésperas dunha apocalipse anunciada.

Preludio deApocalipse

Santiago Cortegoso. / Diego Seixo

O texto editado por Positivas e escenificado pola compañía Ibuprofeno, con dirección do propio Cortegoso, presenta esa cuestión transcendental da supervivencia das especies non esquecendo a crise alimentaria que se pode producir se as abellas deixan de existir, algo que pode acontecer en breve. Entre os temas centrais da peza están a perda, o abandono, a soidade, a traizón ou a identidade, presentados a través dos diálogos de dous personaxes, de nome Irmá e Irmán, que volven á casa materna tralo pasamento da nai, a quen encontran morta días despois de ter finado. Unha nai que cultivaba mel que é tanto como dicir que se ocupaba en manter viva a cadea máxica da vida, na que as abellas son mediadoras fundamentais. Con ela xorde un xogo de ausencias e presencias moi revelador, porque nas aldeas as persoas viven en todo o que fixeron. Tamén nas abellas que criaron.

  • O mel non caduca

    Santiago Cortegoso
    Edicións Positivas, Santiago, 2022. PVP. 8 €

Na segunda das escenas atopamos unha lúcida proclama, co lema “a mazá”, que comeza cunha afirmación incontestable: “unha mazá é tecnoloxía pura”. Pois en efecto resulta asombroso o proceso mediante o cal dunha semente nace unha árbore que mediante sistemas complexos de reprodución xera unha nova semente que permite a súa supervivencia como maceira. Un monólogo breve e preciso para dar conta da sabedoría da natureza e da escasa transcendencia do ser humano. Non deixa de ser curioso que malia vivirmos dunha sociedade dita pos-industrial e mesmo pos-tecnolóxica, continuemos sendo unha sociedade agraria, pois se non hai trigo ou millo non hai pan que levar á boca. O humano aínda non se alimenta de flocos de sílice.

Por iso teñen especial interese as historias de vida que se van albiscando a medida que as escenas se suceden: as da nai, a filla, o fillo, o pai, e as doutros ausentes. Todas marcadas polo abandono, pola ruptura cun medio de vida que fai que tantas aldeas e vilas acaben desertas, abandonadas, deturpadas da súa esencia, que non é outra que a comunidade que xera culturas; unha perda patrimonial e natural inmensa. E tras deses baleiros irrecuperables temos dúas axendas incompatibles, a dos beneficios empresariais exponenciais alleos á grave crise de sustentabilidade actual, e a dos que defenden unha volta ao esencial, para salvar a especie e as especies, a través da activación da empatía e da comprensión, como propoñía Morin.

A peza, escrita para ser representada por dous intérpretes, inclúe diálogos entre outras dúas parellas: un apicultor e unha apicultora, e máis un actor e unha actriz, coas que se arman outras escenas, e no caso desta última destaca a que se titula “rarear”, realmente profética, infelizmente. Un texto notable, que agocha outras sorpresas sobre a vida e a memoria, e invita a reflexionar e repensar o camiño que levamos no plano individual e colectivo. Un libro para ler e debater en centros educativos, de xeito que as persoas afectadas saiban da negrume que lles espera: unha herdanza envelenada.

[object Object]

No volume de Positivas tamén se inclúe outra peza, Premio Varela Buxán de Teatro en 2013, igualmente estreada por Ibuprofeno, que colle o título dunha cantiga ben coñecida de Deep Purple, e se define como traxedia sórdida, ao ser “unha historia de sexo, drogas, rock and roll, enfermidade, prostitución, vandalismo, morte e, por suposto, amor”. E de todo hai nas nove escenas que o autor argalla para facer un retrato patético e agarimoso da vida cotiá, e dos desvelos por sobrevivir, dun grupo de persoas situadas na periferia dos afectos. Esa “cousa pequena” á que Jerry Reed dedicou unha fermosa balada, e Pablo Milanes a cantiga que nestes días tanto lembramos.

No coro daquel famoso himno dos setenta falábase de fumo na auga e lume no ceo, e o lume é a forza que alenta a vida destas persoas que camiñan polo gume dun pesadelo, sempre a un paso dun novo desastre que sumar aos xa padecidos. O mellor de todo é que o autor crea unha galería de persoas orixinais e recoñecibles, cun pouso de bondade cáustica, todas elas tan reais coma as súas desventuras. A destacar o humor agre e acedo con que se presenta esta magnífica aproximación á condición humana, tráxica, tebrosa, pero divertida, por veces hilarante. Unha mostra do que se pode facer cos vellos moldes da composición dramática cando de verdade hai algo que contar.

Suscríbete para seguir leyendo