Faro de Vigo

Faro de Vigo

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Sermos na infancia

Das nosas verdadeiras patrias

Un pai, xunto cos seus tres fillos polas rúas de Vigo, nos anos 60. ARQUIVO FARO

Quen non pronunciou algunha vez un “cala! e non mires!” ou estoutro de “iso non se di, aquilo non se fai, e isto non se toca!” De certo dito como resposta a “é que mamá!.. mira!, ten a bragueta baixa!” ou “ten un gran moi grande na cara! Dóelle?”. Lembro unha muller que lles pegaba ás súas fillas antes de saír pola porta: “por se acaso!”, sentenzaba co índice orientado cara ao ceo, como se baixara a través del unha autorización divina. Tamén lembro un pai que forzaba os seus fillos a comer todo o que estaba no prato e, neste caso, nesa mente paternal contemporánea, o fin, xustificaba os medios máis humillantes. Non é necesario facer un inventario das súas estratexias, a que non? porque elas, as estratexias, atrévense a pasar pola imaxinación de todas e todos nós. Esta posibilidade de imaxinar eses estragos parentais, é a maior proba de que estes abusos existiron non vai moito tempo e seguen existindo. Por iso son parte do posibel na consciencia, non hai necesidade de buscar na historia para pensalo.

Hai excesos que están agachados e non son menos malos que os evidentes, porque ter unha nai o un pai aos que hai que coidar polas súas inestabilidades emocionais é un auténtico maltrato. Na infancia apréndese moito máis que a linguaxe das palabras e a das non palabras, pero moito do que se aprende queda gardado dunha forma inalcanzábel. Non é o mesmo andar pola infancia cos zapatos dous números máis grandes que cos pés apertados, cunha saia que oculta as bragas que cunha que deixa ver o cu. Tampouco é igual aprender que o pracer é un obxectivo saudábel que intentar conquistalo cun sucedáneo que engorda. Non é igual mirar o mundo a través da sentenza de que “hai que ter coidado coa xente porque a xente é mala e envexosa” que coas lentes de quen pensa que o mundo é un lugar cheo de oportunidades. Se a verdadeira patria é a infancia, entón entendo que moitas persoas queiran fuxir e non volver nunca máis a súa patria. Pero tampouco pretendemos aquí observar esta etapa, a través da necesidade dunha construción edulcorada da vida, con excesiva protección. Hai que lembrar que non son as memorias convertidas en traumas o que condiciona o benestar do adulto senón a forma en que elas son interpretadas.

Fenómeno novo

A infancia é, en realidade, un fenómeno novo porque a comezos do século XX non existían normas de protección específica e a Declaración dos dereitos das nenas e nenos chega en 1966. A consideración de que a infancia é un período coas súas propias metas ten una lenta evolución dende o século XVIII e aínda non rematou. O neno era considerado un incapaz, algo que hoxe é formalmente inaceptábel, aínda que convertelo en realidade é outra conquista. Pero a consideración das persoas menores como proxectos de persoas é unha sombra que aínda se proxecta sobre eles. Lembro un profesor dicir diante da súa alumna “a nena non é como ten que ser”. Con frecuencia xustificamos imposicións porque eles non saben o que queren ou non saben o que é bo para eles. Pero se afondamos sobre as nosas eleccións, sabemos os adultos o que queremos ou o que é bo para nós? Trasládase esta certeza a como vivimos, a quen votamos, aos valores que moven as nosas vidas, á cantidade de fármacos que consumimos para soportar as nosas eleccións? Baixo estas evidencias de fácil observación, afirmar que os menores non saben o que queren ou que ignoran o que é mellor para eles, xa non ten a mesma forza.

A consideración de que eles están en tránsito, en tránsito de que?, onde teñen que chegar?, a ser coma nós? Esta percepción de “no ser” na actualidade da infancia, porque ser está no futuro, explica moitas prescricións farmacolóxicas do mundo adulto aínda que xa conquistaron tamén a infancia toda vez que cada día temos máis nenos e nenas medicados para seren como teñen que ser. Observar as persoas menores dende esta posición é un problema serio porque inoculamos neles a expectativa de que todo está sempre por chegar, e isto é un dos problemas máis negativos do noso estilo de vida.

Moito se fala de que a infancia é sagrada pero a nosa conduta non se materializa nesa convicción porque o sagrado está na construción da propia identidade, só alí está o sagrado do que somos. Talvez deberíamos protexer os menores da relatividade das nosas crenzas sobre o que é mellor para eles. Se pensamos nas suxestivas transformacións do espírito segundo Nietzsche, é posibel que os animais humanos xa nos liberamos da pesada carga de ser camelos e da agonía de loitar como leóns, e pode que esteamos a piques de converter a infancia no futuro para ser así novamente nenos e nenas adultos. Tal vez para crecer sendo adultos, si sexa necesario recuperar a seriedade e valentía coa que os nenos se interrogan sobre o mundo ou constrúen os seus divertimentos. Se cadra, deberíamos deixar os nenos e nenas dicir, mirar e tocar máis porque en realidade pouco sabemos da infancia e pode que estea alí, nesa infancia, o que temos que reconducir para conseguir sermos adultos no presente.

Compartir el artículo

stats