Faro de Vigo

Faro de Vigo

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

En ti e en todas

Xela Arias, a nai poeta

Maternidade, cadro de Gustav Klimt (1905).

De entre todas as mulleres que foi Xela Arias, sen dúbida ela escollería aquela que foi nai. Pero séndoo, foi tamén unha profesional e unha poeta. Porque se se vive desde a profundidade e desde a independencia, as escisións esvaecen en gran medida. Non sempre é fácil transitar ese camiño e poder ser todas aquelas que unha quere sen ter que renunciar a unha parte do paraíso, porque o inferno do patriarcado se interpón entre nós e os soños. Sen dúbida, Xela Arias intentouno e perseverou.Quizais a mostra máis clara e máis tenra da integración da vida e da escrita, máis aló dos modelos e dos moldes, é o libro Darío a diario (1996), feito en colaboración co fotógrafo Xulio Xil. O proxecto da obra revélase como a gozosa celebración dunha nai e dun pai felices, construíndo xuntos unha ollada artística sobre a súa criatura.

Na altura na que se publica esta obra escasos son os ecos que sobre a experiencia da maternidade temos na literatura galega, quizais porque o modelo da muller escritora ou profesional se afastaba, por afirmación feminista, do considerado rol tradicional da nai. A obra de Xela Arias supera esta dicotomía precisamente na procura da felicidade e da autoafirmación, entreabrindo unha porta que, máis aló da mistificación da maternidade, nos conduce ao goce dunha experiencia única: “hai posible en ser muller un privilexio imposible de transferir”.

É así Dario a diario un relato poético intenso por vital, honesto, afastado dos formalismos estéticos na procura dunha dicción sinxela, directa e íntima. Son os poemas dunha nai que comprende o senso último da creación, o que lle dá senso ao cosmos a través dun “centímetro de soño”. Porque desde o intre mesmo da concepción do seu fillo sabe Xela, como sabemos todas, que “cun ratiño” unha vez foi “universo”. E deste xeito, a experiencia individual transcende cara ao colectivo e universal. A propia linguaxe poética sofre unha profunda transformación, de xeito que no poema conflúen agora o sublime e os biberóns, cueiros, xoguetes de cores. É así como o espazo dos coidados e dos mimos ocupa o centro do discurso e o poema devén un especialísimo lugar lúdico: “contigo a miña maior diversión”, di Xela ao seu fillo, que é o receptor primeiro da obra. Unha longa carta de amor, que ensaia novas formas de comunicación alén da lingua: “dis ma-ma-ma e énchesme de forza contra o pánico”.

É esta unha das grandes leccións do libro: a ancoraxe vital no amor. E hai leccións nesta obra porque nela hai moita aprendizaxe. A nai escritora advirte da natureza da maternidade coma unha aprendizaxe constante: “Que é o necesario?/ Coma sempre://asumir que me equivoco e seguir investigando. Así pois, Xela Arias sitúanos ante a complexa dicotomía da crianza e da liberdade, ou máis ben no camiño no que a crianza se exerce desde e para a liberdade como asunción da alteridade, o respecto á diferenza, o amor ao outro que o fillo é. E nese senso, a poeta pregúntase: “Como é iso de te saber disciplinar?”, e respóndese a si mesma: “Nada que ver coa posesión.// Non te posúo nin quero”.

Aquela moza poeta que denunciara o “equilibrio” no seu primeiro libro é en Darío a diario a muller madura que se sitúa ante o complexo desafío de construír a relación maternofilial respectando no profundo a liberdade do fillo. Poñendo os pés no Desexo e nunca na imposición do pensamento escríbelle a poeta, a nai, a muller que é todas nela mesma, ao seu fillo: “Busco o modo de te acompañar sen estorbo,/que sexas ao meu carón feliz e creador de ti. /(...)/Que saibas derruí-las marcas e apropiarte/facer teu o aceno, e só aquel, que elixas.

Darío a diario

Portada de Darío a diario (1996).

Darío a diario é ante todo unha carta de amor ao fillo, pero é tamén un exercicio de sororidade, de comunicación e comuñón solidaria con outras mulleres que experimentan a maternidade, como se explicita no seguinte verso: “Tódalas nais son eu e todas, coma min, sabemos que es único”. En min i en todos, dicía Rosalía en xenial poetización da empatía universal como divisa humana. En min e en todas, parece querer dicirnos Xela Arias, na fonda comprensión de nós-outras, que traemos ao mundo o “poema enorme” que, máis aló das palabras, nos fai felices cada día.“Parir sen dor e con/pracer./Estou pa/rindo/todo instante que penetro ou me/penetra./Solpor, máquinas, liortas,/bicos, días, trasnos…/Parir, aprendo linguas.

Estes versos do último libro de Xela Arias, Intempériome (2003), cantan gozosamente a maternidade pracenteira, máis aló da tanática narración bíblica do parto con dor. E así se afirma a vida e a propia creación (poética) como permanente penetración (revelación) e descuberta.

Compartir el artículo

stats