Faro de Vigo

Faro de Vigo

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Unha forma de felicidade

200 anos de Il barbiere di Seviglia

Un momento da representación de Il barbiere di Seviglia.

Desde a súa estrea hai douscentos anos, a obra mestra de Gioacchino Rossini, Il barbiere di Seviglia, non coñeceu eclipse. Atravesou ilesa a historia de dous séculos, os escenarios do planeta, as épocas e as modas; superou as distancias estéticas, os conflitos ideolóxicos, a hostilidade dos críticos; aborchornou os elitistas; desconcertou as vangardas que non quixeron ver a antigüidade do futuro. E tamén os cegos de criterio, que seguiron a pensar que a seriedade é a única materia de que debe estar constituída a arte. Quizá ignoren que o riso é a cousa máis seria que existe.

Para gozarmos da ópera, como para deleitarse coa lectura dun libro ou a contemplación dunha pintura, cómpre, como quería Colerigde, unha suspensión da incredulidade. Debemos ser crédulos para alcanzar o gozo estético e inocentes para ignorar o artificio que aniña baixo as súas entrañas. Dicía Roland Barthes, en O rumor da lingua: "Que sería dunha sociedade que renunciase a distanciarse?" Sen a menor dúbida, o acto de cantar sería unha outra forma de se distanciar. Mais tamén de atraír. Se o corpo é un teatro onde teñen cabida as formas da alegría e da beleza, o amor que profesa o conde Almaviva é masculinamente impaciente, pretende o asedio e a rápida conquista; mentres que o de Rosina procura a sedución deixándose seducir. Semella que asistimos ao cerco dunha fortaleza doméstica por parte dun amante impetuoso axudado pola astucia dun barbeiro. Ambos teñen que superar a senil desconfianza de dous vellos que teñen secuestrada a doncela.

A armadura deslumbrante que o cabaleiro emprega para o asedio amoroso é a súa voz ao cantar. De noite, debaixo do balcón da muller que anhela, canta con voz alta e límpida os versos fervorosos: "Ecco ridente in cielo...". A frase cantada é unha parte do seu corpo que se exhibe para a amada. Despois veñen as argucias da paixón, o enredo alambicado salpicado de malentendidos, de disfraces inhábiles e de sobresaltos. O pulular de personaxes presurosas supoñen breves obstáculos para o fin promordial, unha vehemencia que non admite desvíos. Porque aquilo que existe só unha vez, e por un tempo que non se pode medir co tempo, só quere ser co-respondido. A el se precipita o conde Almaviva, con avidez imperiosa.

Sen ningún xénero de dúbidas, a ópera de Rossini é portadora de melodías asombrantes. Desde a obertura fascínanos o seu regozixo vital. Os pentagramas responden así á decisión de vivir nun xúbilo case orgánico. O ímpeto risoño constitúe un dos maiores achados do compositor de Pesaro. E tamén o xeito de crecer en intensidade o clímax sonoro que termina en torrente. Os crescendi dinámicos levan o selo do autor e forman parte dun sentido do humor bañado polo mar Mediterráneo, irradiante e feliz sen paliativos. O riso de Rossini é centrífugo, parte do centro do canto e expándese pola platea, polo hemisferio circundante, polo mundo todo. A melodía hipnotízanos e subtráenos de nós mesmos. Exorciza as desgrazas, cauteriza a tristura.

Creo non equivocarme se afirmo que en toda a historia do teatro lírico non atoparemos unha alegría tan meridional. A ela contribúen os momentos máis epifánicos da obra, que para min son os concertantes. Constitúen o que denomino a suspensión da temporalidade, un tempo fóra do tempo en que o embrollo da acción alcanza o seu colapso. Os cantantes entoan unha aria en que cada un expresa o seu desconcerto e o seu estupor nunha parálise expansiva que nos leva á risotada, mais tamén á perplexidade. Asistimos a unha orquestración dunha elegancia aérea e dun vitalismo solar, que nos subxuga e estremece. Acaso nesas calidades resida o maior encanto da peza, no seu frenesí optimista. Para Rossini a música non é unha vicisitude. Polo contrario, reafirma a soberanía do riso sobre os avatares humanos para erixirse, de certo, nunha forma de felicidade.

Compartir el artículo

stats