La protagonista de la exitosa serie "Acacias 38" es Sheyla Fariña. Los personajes principales de "O Faro" han recaído en Fernando Tato y Raquel Espada. il Maquinario, compañía que cosechó cinco María Casares este año por su obra Perplexo, está formada por Tito Asorey, Melania Cruz, Fernando González, Fran Lareu y Laura Míguez. Todos ellos tienen algo en común además de ser gallegos: se han formado en la Escola Superior de Arte Dramática de Galicia (ESAD), radicada en Vigo.

"Temos actores e actrices nas mellores series da TVG e de TVE, antigos alumnos que forman parte de compañías que traballan moi ben e son recoñecidos como Triatreros, iL Machinario ou o proxecto de Diana Mera, entre outros. Os mellores momentos da ESAD están chegando agora", defiende el director, Manuel Vieites.

Ayer, se inauguraba el décimo curso del centro, un aniversario redondo al que acudieron el alcalde, Abel Caballero; el presidente del Consello da Cultura Galega, Ramón Villares -que impartió una lección magistral-; el delegado de la Xunta en la ciudad olívica, Ignacio López Chaves; y la presidenta de la Diputación de Pontevedra, Carmela Silva. Lo hicieron ante un auditorio repleto de profesores y alumnos, muchos de ellos ajenos a la lucha histórica que durante décadas buscó un centro de formación en teatro público y superior en la comunidad.

"A Escola foi unha reivindicación histórica do sector do teatro galego. Xa no xornal Pueblo Gallego no ano 1927 se reclamaba a necesidade dunha escola, sobre todo, pedían crear conservatorios e neles unha sección de declamación. Pero nunca se chegou a crear. Nos anos 70, 80 ou 90, os profesionais volveron con esta vella reivindicación. Houbo diferentes propostas da Universidade da Coruña e de Santiago que non chegaron a callar", rememora como resumen Manuel Vieites.

En esta historia y la que sigue, hay un nombre propio que debería escribirse con mayúsculas: Carlos Casares. "En 1997, recuerda el director de la ESAD- siendo presidente del Consello da Cultura Galega recibiume porque eu levaba a encomenda dun grupo de persoas de impulsar o proxecto. El decidiu crear unha comisión e elaboraron un informe que sacaron no 1998. A partir, dese momento, Casares foi falando coa Xunta, intentando convencer ó daquela presidente Manuel Fraga de que era necesaria".

El fallecimiento inesperado de Carlos Casares en 2002 estancó lo que parecía imparable. Sin embargo, la petición volvió a germinar con el apoyo de diferentes alcaldes (Corina Porro, Pérez Castrillo y Ventura Pérez Mariño) hasta que el conselleiro de Cultura, Celso Currás, respaldó definitivamente la propuesta, abriendo sus puertas en 2005.

Como todos los inicios, estos fueron complicados, en instalaciones prestadas en Bouzas, O Rocío y la Escola Infantil de Coia hasta que el actual edificio en Navia fue rematado.

El proyecto no está finalizado ni mucho menos y Vieites aprovecha para hacer hincapié en la falta de dos fases más para culminarlo. "Falta por construir un teatro con talleres para escenografía, almacenes y un aulario", señala. Pero, realmente, donde el director de la ESAD tiene la mente es en otra aspiración: conseguir para Vigo los estudios superiores de danza. "Este espazo sería marabilloso, porque a relación entre teatro e danza é cada vez maior. Se se crease aquí, habería un aforro de persoal e infraestruturas. Non creo que, pasada a crise, sexa complicado. Hai un conservatorio profesional na Coruña pero a escola virá para Vigo, pola proximidade a Portugal, o que facilitaría que alumnado luso viñese estudar aquí. Somos unha das poucas escolas de España con tres especialidades (actuación, dirección e escenografía) O sur de Galicia estase especializando en ensinanzas artísticas", defiende.

No obstante, hai otros flecos vitales para la escuela en los próximos meses y años. El más inminente toca ya. "Unha boa nova é que este ano a escola vai pasar o proceso de acreditación de titulación polo que se avalía as facultades e universidades e que acredita o funcionamento das titulacións do centro", explica Vieites. ¿Y si no lo pasa? Para él, no hay otra posibilidad que un final feliz al respecto. "Levamos traballado moito", añade.

En buena parte, conseguir la adscripción de la escuela a la Universidade de Vigo depende de ello. "Penso que nun par de anos estará adscrita ó sistema universitario, agora hai un clima favorable en toda España", concluye.