Cuando el pasado día 18 el juez Garzón dictó el auto en el que decide abandonar la investigación sobre las desapariciones de la Guerra Civil y el franquismo, el titular del Juzgado número 5 de la Audiencia Nacional recordaba que hay varias peticiones de exhumación en Galicia. Entre ellas, una en San Andrés de Xeve.

A diferencia de otros puntos de España en donde se han localizado fosas con numerosos cadáveres, en Galicia una de las características es la dispersión de los cuerpos, salvo excepciones como un enterramiento colectivo en Ferrol. En general, los investigadores están localizando una media de cuatro represaliados por enterramiento.

En el caso de San Andrés de Xeve, varios testimonios, todos orales, apuntan a seis vecinos (aunque la cifra podría oscilar entre cinco y siete) de la comarca del Deza que fueron traslados desde Lalín y fusilados en Tenorio por los falangistas.

El investigador y profesor Xosé Álvarez (autor de una de las más completas bitácoras sobre la represión en Pontevedra, a la que resume como "Os anos do medo") ha localizado varios testimonios como el de una mujer de Xeve "que tiña uns dez anos cando ocorreron os feitos, dou multitude de detalles dun suceso que a impresionara fondamente", indica el experto.

Éste también logró contactar con otro testigo de más edad que "coincidía no esencial do relato pero matizaba que o número era de cinco ou seis".

¿Cuál es el relato? Según la entonces niña de 10 años: "Unha noite mataron a sete na ponte do Couto, en Tenorio, e logo os falanxistas viñeron ata Filgueira, en Xeve, petando nas portas e mandando preparar un carro cunha pouca palla, obrigaron a ir buscar os cadáveres e cando chegaron de volta á igrexa eran xa as dez da mañá e como era un acto das ánimas, estaba moita xente que empezou a chorar e dar gritos e tamén choraba o cura. Fixeron un burato xunto ao cemiterio e botáronos nel colléndoos polos pés, o cura mandou buscar unha saba e tapalos antes de botarlle a terra dicindo: "pobrecitos, no son animales". Alí están enterrados. Din que dous eran da parte da Estrada ou Lalín e eran irmáns. Algúns familiares andaron para levalos pero o cura convenceunos de que os deixaran cos seus compañeiros".

El sacerdote al que hacía referencia la vecina de Xeve es Manuel Ogando, un personaje recordado por su ternura. El investigador pontevedrés explica que el párroco se destacó en general por la defensa de los vecinos comprometidos con la república y que todos sus informantes coinciden en alabar su papel.

El sacerdote llegó a proteger a sus vecinos "mesmo dicindo descoñecer aos que foran á súa casa, nos días anteriores ao golpe, tentando requisar armas", señala Xosé Álvarez, "algún afirma que dixo que nunca toleraría que na súa parroquia se fixeran cousas así. Fora ou non pola actitude do cura, o certo é que o número de fusilados en todo o antigo concello de Xeve foi mínimo".

El hecho de que todos los testimonios hablen de un día de acto de ánimas sitúa los fusilamientos a primeros de noviembre. Con todo, no se dispone de registro alguno que permita determinar si hubo una ejecución colectiva o, incluso, el lugar de enterramiento.

A este respecto, Xosé Álvarez recuerda que "o historiador lalinense Manuel Igrexas Rodríguez, no seu traballo sobre a represión franquista na comarca do Deza afirma que, nesas datas, "pasean" en Tenorio a sete lalinenses".

Se trata de Luis Frade, José López Bermúdez, Ramiro Granja, Luis Varela Sobrado, José Montouto Rodríguez e Eliseo Garra Lalín, "todos eles sacados do cárcere de Pontevedra e pendentes de xuízo".

Álvarez añade en su investigación que "se consultamos a publicación cos datos máis completos e actualizados sobre a represión na nosa provincia (en concreto a Gonzalo Amoedo López e Roberto Gil Moure en "Episodios de terror durante a Guerra Civil na provincia de Pontevedra"), comprobamos que os días 8 e 9 de novembro aparecen como "paseados" en Tenorio ? (sic) os citados por Igrexas e, a maiores, Juan Alonso Pérez (mestre de Arbo), Telmo Rodríguez Alonso (Arbo) e Blasco Barra/Garra Lalín, este último sen referencia ao lugar onde foi asasinado (teño dúbidas sobre se era un irmán de Eliseo ou se trata da mesma persoa). Tamén figuran outros "paseados" nestas datas pero sen referencias a Tenorio. Polo tanto, parece indubidable a existencia dun fusilamento colectivo na volta do Couto, en Tenorio".

Las dudas se mantienen no obstante sobre el destino final de los cadáveres.

A pesar de que varios testimonios apuntan al cementerio de San Andrés de Xeve, investigadores de la represión que realizaron estudios en Cotobade hallaron varias fuentes que relataban los mismos hechos pero aseguran que los enterramientos se produjeron en Tenorio.

A mayores, especialistas como Xosé Álvarez no descartan que se hubiesen producido más muertes en Tenorio y recuerda que un mayor número de fusilados "e un reparto de cadáveres nos dous lugares extendería o efecto exemplarizante".

La exhumación solicitada al juez Baltasar Garzón buscaba arrojar más luz a las investigaciones históricas sobre la represión en Pontevedra, comprobando si efectivamente en algún punto junto a la tapia del cementerio de San Andrés figuran los siete vecinos del Deza fusilados hace 70 años.