Faro de Vigo

Faro de Vigo

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Cerdedo perdeu a memoria (VII)

Lembranza do mestre Francisco Varela Buela (III)

Cesa na Alcaldía no 1926: compaxinar o estudo coas obrigas municipais mermaran a saúde do mestre-alcalde

Portada do filme "A lingua das bolboretas" (1999).

Don Paco cesa na Alcaldía de Cerdedo en 1926. Compaxinar o estudo coas obrigas municipais mermaran a saúde do mestre-alcalde. É doado intuír que a súa presenza en Madrid (1925) na homenaxe do rei Afonso XIII fora un imperativo inherente ao seu cargo. O 26 de novembro de 1931, o Goberno republicano aprobaría nas Cortes unha lei que acusaba a Afonso XIII de alta traizón por secundar o golpe de Estado de Primo de Rivera no canto de investigar a delituosa actuación dos mandos militares na guerra de África (Desfeita de Annual, 1925).

Por El Noticiero Gallego (4-8-1927, páx. 3) sabemos que Varela Buela volve tomar parte nunhas oposicións para ascender no escalafón. Na páxina 3 do número 18 de febreiro de 1929, baixo o titular "Letras de luto", lemos: "El día 31 del mes de último ha fallecido en Cerdedo el prestigioso médico don Manuel Varela Paz, padre de nuestro querido amigo don Francisco G. Varela Buela, maestro nacional de aquella localidad, al cual, lo mismo que a su distinguida familia, expresámosle el testimonio de nuestra condolencia".

O fillo faría realidade as aspiracións do pai, xa que, sete anos antes, o 23 de decembro de 1922, o médico Varela Paz presentaba no xornal pontevedrés Progreso, altifalante do agrarismo cerdedense, a súa candidatura anticaciquil á Alcaldía de Cerdedo. Velaquí un retallo da súa mensaxe: "...Carga tus hombros el hatillo oprobioso que le oprime y tiraniza y caminas tranquilo por la pendiente que te conduce al abismo. Y te embauca nuevamente el cacique, halagándote con justas promesas, y nuevamente -con la candidez de una paloma- dibujan tus labios una sonrisa libre de pecado".

Pancho Varela, cubrindo en Cerdedo a correspondencia de El Pueblo Gallego (6-2-1929, páx. 11), non esquecerá redactar a necrolóxica do chorado médico Varela, pai do seu amigo: "Necrología.- A la edad de 82 años dejó de existir don Manuel Varela Paz, médico cirujano y padre de nuestro buen amigo y compañero el culto maestro nacional de Cerdedo, don Francisco G. Varela Buela, el cual contaba tantas simpatías en esta comarca por sus buenos servicios prestados dentro de la profesión que numerosos vecinos y amigos se disputaban la conducción de su cadáver al cementerio. Llevaron los cordones sus compañeros don José María Campos y don Perfecto Lois y los farmacéuticos don Constantino Gamallo y don Manuel Gutiérrez.

Tanto al sepelio como a los funerales asistió numeroso gentío de todas las clases sociales, prueba del afecto que se tenía al finado.

A su respetable familia y en particular a sus dos hijos don Francisco y don José Varela Buela, éste último con residencia en Buenos Aires, enviamos el más sentido pésame por tan irreparable pérdida".

Transcorrido un quinquenio de goberno ditatorial, con fastío e tentando manter as aparencias, o mestre Varela Buela, canda todos os mestres e mestras do Estado, colabora con 5 pesetas na homenaxe o ditador Miguel Primo de Rivera, marqués de Estella (El Noticiero Gallego, 11-9-1928).

El Pueblo Gallego do venres 12 de decembro de 1930 (páx. 3) informa que a Asociación del Magisterio de La Estrada designa o mestre Francisco Varela membro da directiva para o ano 1931, outorgándolle os cargos de vicesecretario e voceiro, amais de voceiro delegado de Cerdedo.

Tras as "ditabranda" do xeneral D. Berenguer e o Goberno do almirante J. B. Aznar (prórroga da ditadura primoriverista), o 14 de abril de 1931 proclabámase en España a II República.

Os Gobernos de Alcalá-Zamora e Azaña avanzan lixeiros pola senda do reformismo. Un ano despois, Cerdedo vive en plenitude a experiencia republicana. O mestre Varela Buela eríxese como un dos seus máis afervoados proselitistas.

Na páxina 9 do xornal vigués El Pueblo Gallego do mércores 20 de abril de 1932, baixo o titular "Cerdedo. Las fiestas de la República", lemos a crónica redactada, ben seguro, por Pancho Varela: "No pudieron resultar más lucidos los actos celebrados en conmemoración del primer aniversario de la República.

El día 13 a la noche, empezaron a oírse las bombas que se disparaban en todos estos pueblecitos del contorno. A las seis de la mañana del día 14 se dispararon 21 bombas y las dos bandas de música de la localidad recorrieron las calles tocando dianas.

A las diez y media fueron reuniéndose las distintas comisiones de las sociedades agrarias del término municipal, así como los niños de todas las escuelas con sus maestros, formándose una magna procesión cívica, de la que abría marcha la enseña de la patria seguida de una de las bandas de música y los niños de las escuelas del distrito acompañados de sus profesores; seguían a continuación las autoridades presididas por el teniente alcalde -debido a hallarse nuestra primera autoridad con una comisión municipal, representando al municipio en la capital de la provincia-, al que acompañaban en la presidencia representaciones del Centro Radical Socialista, Agrupación Socialista de Presqueiras, Liga pro Cultura y Fomento de los Intereses de Cerdedo, Sociedades Agrarias de Figueroa, Quireza, Bugarín, Castro, Tomonde, Parada, Folgoso y otras, seguidos de la otra banda de música.

Al llegar a la Casa Consistorial, el maestro nacional don Francisco Varela Buela pronunció un discurso y fueron obsequiados con galletas los niños de las escuelas y, dirigiéndose seguidamente todos a la robleda de San Juan que se vio invadida de meriendas, reinando el mejor humor y alegría, donde se hizo baile hasta entrada la noche.

Los reaccionarios.- Siempre hay en una u otra forma y no faltó también en este día quien se diese a conocer por sus ideas cavernícolas. Nos referimos a tres maestras que a más de haber negado su adhesión a los festejos, a pesar de las órdenes recibidas de la Dirección General del ramo, hicieron actos de sabotaje para que las gentes de sus respectivos pueblos no se sumasen a la manifestación.

Tres fueron las maestras que no asistieron con sus discípulas, pero que nos conste, solo la de esta localidad, la de Limeres y la de Vilar fueron las que sistemáticamente lo hicieron para restarle brillantez al acto. ¡Así se la pagan a quienes les dignifican la carrera y les equiparan sus sueldos como nunca pudieron soñar!

Responsabilidades.- Al fin parece ser un hecho que, gracias a la actitud del Centro R. S. que puso en juego todos sus medios para que éstas fueran exigidas, serán llevadas a término, pues la mayoría de nuestro Concejo se inclinaba por el camino del borrón y cuenta nueva.

Pedimos únicamente justicia, nada más; pero, que no vayan a sufrir justos por pecadores dando rienda suelta a personalismos sistemáticos que a nada conducen. A todos debe medírseles por igual rasero aplicándoseles la sanción a que se hayan hecho acreedores".

A cabeceira do xornal El Pueblo Gallego acompañábase naquela altura do lema: "A Terra pró Traballo; o Traballo prá Terra". Bela estampa: en Cerdedo, os agraristas (que levaban décadas en loita) e as, nestora, hexemónicas forzas políticas de esquerda unían as súas forzas co fin de erradicar o caciquismo, mitigar o poder da Igrexa e instaurar a xustiza social, arelando rescatar Cerdedo do atraso e da prostración.

É inevitábel visualizar o discurso de don Paco a través do discurso de despedida de don Gregorio, o mestre protagonista do filme "A lingua das bolboretas" (1999), adaptación cinematográfica que o realizador José Luis Cuerda fixo deste relato contido en "Que me queres amor?" (1995) do escritor Manuel Rivas.

Paga a pena recordar a escena. Negros nubarros acugulábanse no ceo da II República, porén, o mestre don Gregorio (Fernando Fernán Gómez), o día da súa xubilación, perante as atoridades, pais e alumnos, pronuncia un lúcido e emocionado discurso en prol da liberdade, mentres o cura, o cacique e o garda civil abanean a cabeza: "El lobo nunca dormirá en la misma cama con el cordero, pero de algo estoy seguro, si conseguimos que una generación, una sola generación crezca libre en España ya nadie les podrá arrancar nunca la libertad. Nadie les podrá robar ese tesoro!" En Cerdedo, o lobo papou o año e mesmo fixo do cruento banquete escudo oficial.

Continuará...

Compartir el artículo

stats