Faro de Vigo

Faro de Vigo

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Xosé Ramón Pena

DE BOLINA

Xosé Ramón Pena

John Keating nas aulas

Nin que dicir ten, coido ben que han de estar moitos, por non escribir todos, de entre Vdes. -sempre moi amables lectores destas crónicas semanais- ao cabo da noticia: velaí que, unha vez determinado que o sistema educativo español tan só funciona a medias e que precisa dun revulsivo urxente que permita elevalo ao nivel dos mellores do mundo mundial, o Goberno presidido por D. Mariano Rajoy anda a considerar na hora presente a proposta calibrada polo filósofo e catedrático de instituto, D. José Antonio Marina -quen elabora o Libro Branco do Docente, por encargo do Ministerio de Educación-, e que consiste en vincular a retribución dos profesores aos resultados obtidos polos seus alumnos. Conexión fluída co entorno; crear sensacións de seguridade e de confianza; acadar a rendabilidade social; mellorar todas as reaccións; mostrar capacidades de manobra e de adaptación; saber optimizar os recursos; compatir experiencias; saber transformar o espazo nun ámbito de convivencia; potenciar arreo a creatividade... En efecto; trátase das cualiadades a alcanzar -a excelencia, que lle din- por parte de profesores e de alumnos, de acordo cun estudo recentemente presentado, e financiado, polas nosas autoridades educativas e que levou a termo un nutrido grupo de psicólogos e pedagogos expertos en educación infantil e xuvenil. Mágoa, iso si, que as conclusións alcanzadas polos, sen dúbida, moi ilustres especialistas veñan concidir no 101% con esoutras que os técnicos/publicistas da cousa automobilística lle viñan concedendo á condución de certos vehículos -"Das Auto"/"Wir leben Autos"- made in Germany. Quen se encarga, daquela, de pagar os desperfectos causados por tanta e tanta emisión, fraudulenta, de CO2?

"O Captain! My Captain!" Non sei se o Sr. Marina, pero de certo que han de ser moitos de entre Vdes. os que cheguen a facer pronta e cumprida memoria: nin que dicir ten, o título da presentes liñas vai referido ao protagonista -encarnado polo, infelizmente, desaparecido Robin Williams- do célebre film Dead Poets Society (entre nós, "El club de los poetas muertos"), dirixido en 1989 por Peter Weir. En efecto, Williams/Keating pídelles aos seus alumnos da Welton Academy (Vermont, USA) que saian ao corredor e contemplen a orla da primeira xeración de estudantes do colexio. Segundo el, aqueles nunca souberon entender o concepto do "carpe diem" e agora, desde o Alén, están a pedirlles aos novos estudantes que non perdan aquilo que nunca han de volver recuperar: o tempo. Mentres, recita as estrofas que Walt Whitman dedicou a Abraham Lincoln: "O Captain! My Captain! our fearful trip is done/The ship has weather'd every rack, the prize we sought is won" ("Oh Capitán, meu Capitán! A nosa pavorosa viaxe está rematada./O buque sobreviviu a cada tormenta, o premio que procuramos está gañado.")

Logo de trinta e seis anos de traxectoria -en Secundaria, Educación para adultos e aínda no eido univesitario- de certo que levo coñecidos uns cantos compañeiros que, ao seu xeito, intentaron -ou intentan- emular, con diversa fortuna, a Williams/Keating. De certo, así mesmo, que levo coñecido uns cantos alumnos que procuraron -e procuran- a súa particular cova "India", escribindo poesía -ou algo parecido á poesía-, pensando libremente e expresando as súas mellores emocións. De certo, en fin, que sei de pais e de nais que apoiaron semellante proposta. Sen embargo, e por máis que pense, repense, faga memoria... non dou con ningunha autoridade educativa nin tampouco con ningún membro da súa corte dos milagres -psicopedagogos, inspectores, asesores, formadores de formadores, burócratas sindicais...- que algunha vez sequera nas súas vidas teñan subido enriba dunha mesa e contemplado "o mundo desde outra perspectiva." E é que casar os informes PISA e mais os versos de Whitman, García Lorca, Petrarca, Rosalía... non resulta tarefa doada.

Mais eis que insisten, reiteran, recomezan... os nosos dirixentes na necesidade de axeitar programacións; definir adecuadamente os currículos; determinar competencias e obxectivos; describir os estándares de aprendizaxe avaliables; secuenciar os contidos; explicar as evidencias para o portfolio...; encher e encher páxinas -iso si; non en papel, que estamos todos pola cousa ecolóxica e tal, senón acomodadas no pertinente arquivo cibernético- destinadas ao limbo da patafísica. Porque se algunha vez algún goberno se decide de veras a poñer orde no desconcerto, acontece que -como ben asevera certo colega e amigo, con tantos ou máis anos de servidume (digo, de servizos prestados!) que este modesto cronista- ben podería comezar o seu labor pechando determinadas canles televisivas; enviado ao lix estúpidas redes sociais -mellor dito: mal chamadas redes sociais- e, vaia, toda unha ampla gama de nimiedades cuxo único obxectivo consiste en que a idade mental da poboación quede detida en seco en plena crise de adolescencia: puras obscenidades, tan frías como decididamente alienantes.

Pero claro: eclarecer semellante proclama devén totalitario; todo un atentado contra as liberdades, seica!; pura e dura ideoloxía "bolivariana". Desde logo, nada máis lonxe dun servidor, arrenégote demo! Volvamos, entón, saudosos onde Whitman: "...But O heart! heart! heart!/O the bleeding drops of red,/Where on the deck my Captain lies,/Fallen cold and dead." ("Pero, oh corazón, corazón, corazón! As bágoas tínguense de vermello,/o meu Capitán está sobre a cuberta,/caído morto e frío").

Compartir el artículo

stats